Stemningen er forgiftet i Formel 1-paddocken.

Efter at alle i månedsvis har stået sammen om at få sporten gennem corona-krisen, er de 10 team nu tilbage ved 'normale' Formel 1-tilstande: Altså med mistro, gensidige beskyldninger og knive i ryggen.

Det handler selvfølgelig om penge – det gør det altid, når der er ballade i verdens dyreste sport.

Corona-krisen og de deraf følgende økonomiske problemer udgør bagtæppet for den dårlige stemning. Formel 1's omsætning styrtdykkede i tredje kvartal fra 620 millioner dollar i 2019 til 24 millioner dollar i år.

Den dramatiske nedgang giver færre penge til alle involverede, og derfor slås man på to fronter.

Den ene handler om hele sportens fremtid. Concorde-aftalen (Formel 1's 'grundlov'), der blandt andet fordeler indtægterne mellem de 10 team, udløber efter denne sæson.

I slipstrømmen på corona-krisen vil alle 10 team naturligvis gerne have så stor en del af Formel 1-kagen som muligt. De fleste team er ved at være klar til at skrive under på en ny Concorde-aftale – blandt andre angiveligt Haas F1, og det er godt nyt for Kevin Magnussens Formel 1-fremtid.

Men andre team kæmper stadig for et større stykke af kagen, først og fremmest Mercedes og Racing Point. Hvis de to team skal have et større stykke af den i forvejen corona-formindskede kage, bliver der mindre til de øvrige. Altså en klassisk opskrift på ballade. Formel 1-organisationen havde håbet at have en ny Concorde-aftale på plads i denne unge, men nu er deadline udskudt til 18. august.

Den anden front i Formel 1's 'borgerkrig' handler om den protestsag, der nu i månedsvis har kørt mod Racing Points luftindtag til deres bremsekøling.

Det er en indviklet sag, og det er kun på overfladen, det handler om de famøse køleindtag. I virkeligheden er det også en økonomisk magtkamp.

På den ene side står de store: Mercedes, Ferrari og Red Bull/Honda, der de seneste år har opbygget en mere og mere lukrativ forretning med at sælge komponenter til andre team. Det startede med motorer, men da den i moderne Formel 1 hænger nærmest uløseligt sammen med gearkassen, gik man over til at sælge komplette 'power-trains' (motor + gearkasse).

Baghjulsophænget er monteret på gearkassen, så det kom også med i handlen. Plus køleindtagene til bremserne, der sidder på ophænget.

Handlen blev så omfattende, at FIA skred ind, for det har i mange år været en hjørnesten i Formel 1-reglementet, at de deltagende team selv skulle bygge deres biler.

FIA udarbejdede en liste over, hvilke dele man måtte købe af sin motorleverandør, og det er dybest set den liste, man nu slås om.

Og selvfølgelig handler det igen om penge. For de team, der er med i handlerne, er det en win-win-situation: Motorleverandørerne får stordriftsfordele og tjener på deres varer. Og deres kunde-team sparer penge, da de ikke selv skal bekoste design og fremstilling af komponenterne.

Men de uafhængige team som McLaren, Williams og Renault (der ikke har nogen motorkunder fra 2021) må opretholde et stort, kostbart produktionsapparat, der gør kampen mod kundeholdene ulige.

Så balladen handler også her om penge. Som altid i verdens dyreste sport!