SBS TV frygter, at DR har underbudt en sponsoraftale med krydderifirmaet Santa Maria. DR vil ikke fortælle, hvad man har tjent på sponsoratet.

Det er risiko for, at DR skævvrider markedet, når de laver sponsoraftaler uden at fortælle prisen. Det mener informationschefen for TV-netværket SBS TV, Jesper Jürgensen.

- Jeg finder det underligt, at de ikke vil sige, hvad Santa Marias Melodi Grand Prix-sponsorat koster. Når DR ikke selv melder ud, hvad prisen har været, så kan de være med til at underbyde markedet. Det ved vi jo ikke, og det er bekymrende, siger han.

Netværket producerer programmer til kanaler som Kanal 4, Kanal 5 og 6’eren, og når det gælder underholdningsprogrammer, konkurrer SBS TV med DR. Jesper Jürgensen mener, det er skævvridende, at SBS TV skal konkurrere om sponsorkronerne med DR, som er en licensfinansieret virksomhed og derfor ikke er afhængig af aftalerne.

- DR blander sig i det, som er indtægtsgrundlaget for det kommercielle marked. Men når det ikke er DRs kerneforretning, og vi som kommerciel udbyder har det som et vigtigt indtægtsgrundlag, så har vi en reel frygt for, at DR underbyder markedet, forklarer Jesper Jürgensen.

DRs kulturdirektør, Morten Hesseldahl, har over for Berlingske Nyhedsbureau forklaret, at DR ikke vil oplyse beløbet fra Santa Maria af hensyn til fremtidige sponsoraftaler. Men Jesper Jürgensen mener at konkurrencehensynet til SBS TV og DRs øvrige konkurrenter bør veje tungere.

- Når man får tre milliarder kroner om året i licens, bør man ikke underbyde kommercielle aktører, som jo lever af denne slags sponsorater, siger informationschefen.

Jørgen Jürgensens bekymring, for at DR kan udkonkurrere kommercielle medieudbydere, deles af medieordfører for Venstre, Ellen Trane Nørby:

- Når der er et behov for en øget åbenhed, så er det fordi, at Danmarks Radio er licensfinansieret, og reglerne er meget klare bl.a. i forhold til konkurrenceforvridning. Det nytter ikke noget, at Danmarks Radio bruger deres muskler til at udkonkurrere andre aktører, siger hun.

Ellen Trane Nørby er ikke som sådan imod, at DR indgår sponsoraftaler, men hun understreger vigtigheden i, at økonomien bag lægges frem.

-Der skal selvfølgelig være synlighed omkring, hvilke penge der ryger i hvilke kasser. For ellers opstår der et problem, hvor Danmarks Radio kan bruge deres styrke til at lave nogle mere favorable aftaler end private kulturinstitutioner eller andre aktører, som også har behov for at lave sponsoraftaler, siger hun.

Berlingske Nyhedsbureau har været i kontakt med Santa Maria i Danmark, som heller ikke ønsker at oplyse, hvor meget virksomheden har betalt DR for sponsoratet.

Det er første gang nogensinde, at DR har haft en sponsor til Dansk Melodi Grand Prix. Sponsoratet indebar blandt andet, at DR1 viste et skilt med Santa Marias logo få sekunder både inden og efter TV-transmissionen af showet fra Gigantium i Aalborg i lørdags.