Hurtig brug af helikopter kunne måske have reddet liv på Utøya, siger kritikere af politiets operation.

Efter terrorangrebene i Norge den 22. juli bliver der nu stillet spørgsmål fra flere sider, om hvorvidt politiet kunne have rykket tidligere ud til Utøya.

Den forsinkede brug af helikoptere står centralt i meget af den kritik, som rettes mod politiet. Politihelikopteren i Oslo nåede ikke til Utøya, før to timer efter, at den terrorsigtede Anders Behring Breivik var pågrebet. 

Norsk politi har officielt afvist, at helikoptere ville kunne have reddet liv, hvis den havde været i beredskab. Men ifølge Dagsavisen skal centrale politikilder være stærkt uenige i denne vurdering. De har imidlertid fået mundkurv på af ledelsen.

Politihelikopteren har haft en central rolle i årlige terrorøvelser, og skarpskytter fra politiets særlige beredskabsstyrke har trænet sammen med helikoptertjenesten. Målet med træningen har netop været at håndtere en situation, hvor en bevæbnet mand skulle uskadeliggøres.

Flere kilder med indgående kendskab til helikoptertjenesten mener, at man kunne have været fløjet til Oslo og hentet en skarpskytte og derefter været fløjet til Utøya og skudt Breivik, så snart man kom nær nok, skriver avisen.

Flyvetiden fra lufthavnen Gardermoen til Oslo er omkring 14 minutter, og fra Oslo til Utøya omkring otte minutter. Uden at politiet var klar over det, stod en Sea King redningshelikopter klar til brug på Voldsløkka i Oslo den 22. juli. Helikopteren kunne have været på Utøya på under 10 minutter, men i stedet brugte beredskabsgruppen over 50 minutter på transport med bil og båd, rapporterer Norges TV 2 .

Politiet har også indrømmet, at det ikke valgte den korteste vej til Utøya, men kørte en omvej på næsten tre kilometer med gummibåden, som skulle transportere mandskab fra beredskabsstyrken. Båden begyndte at tage vand ind og fik desuden motorstop efter kort tid på den 3,6 kilometer lange strækning mod Utøya.

Til sidst måtte to hurtiggående private både hjælpe med at få politiet over til øen.

/ritzau/NTB