Amerikanske Continental Airlines bruger mindre fly fra Europa til USA for at spare penge, men de må tit mellemlande uplanlagt, fordi de ikke har brændstof nok til at klare turen i modvind.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Continental Airlines er begyndt at bruge de mindre boeing 757 fly til at flyve over Altanten, fordi det er billigere, men strategien er ikke uden problemer.

42 gange i december måned måtte et fly fra Continental på vej fra Europa til USA mellemlande for at tanke brændstof, fordi de kom ud i stiv modvind, som de små fly ikke kunne klare. Flyene havde simpelthen ikke brændstof nok til turen på grund af vinden. Og det var vel at mærke på ellers direkte flyvninger. De uplanlagte mellemlandinger betød forsinkelser og bøvl for tusindvis af passagerer.

Det skriver den amerikanske avis Wall Street Journal.
 
Flyselskaberne bliver mere og mere kreative, når det gælder om at holde omkostningerne nede. Onsdag kunne du læse om europæiske lavprisselskaber, der hyrede personale på mystiske vilkår for at kommer uden om udgifter til pension og andre 'personalegoder.'

I USA tænker de også i spidsfindige økonomiske løsninger. Verdens største flyselskaber Continental Airlines er nu begyndt at flyve mindre fly - boeing 757 - på oversøiske ruter mellem USA og Europa for at spare penge. De mindre fly kræver nemlig ikke nær så mange besætningsmedlemmer som de større.

Continental Airlines, som i 2010 fusionerede med United, flyver direkte mellem København og Newark.

De mange mellemlandinger er et resultat af en ny strategi i luftfartsselskabet om at bruge mindre jetfly på langt flere langdistance ruter.Og hvis alt går efter planen, kan de små fly - ifølge selskabet - også sagtens klare turen. Problemet er bare, at der ikke skal mere end en smule modvind til, før det går galt. Så har flyene ikke brændstof nok til at klare turen, og derfor må de ofte mellemlande i steder som Irland, Island, Nova Scota og i det arktiske Canada for at tanke op.

Ved at presse flyene til grænsen af deres formåen er der nemlig ikke plads til fejl og uforudsete ting undervejs.

Passagererne bliver forsinkede, mister deres flyforbindelser, og i flere tilfælde har de måtte overnatte på hoteller undervejs og kommer på den måde til at bruge en ekstra dag på at nå frem til deres bestemmelsessted.

I sidste måned havde flyselskabet omkring 1100 flyvninger til USA fra Europa. Af dem måtte de 43 foretage uplanlagte mellemlandinger undervejs. Året før var tallet kun 12 på stort set det samme antal flyvninger.

Læs mere om sagen her