Drømmenes købmand, Flemming Østergaard, planlægger investeringer i Parken for et beløb ikke under 700 mio. kroner.

Det fremgår af det nye børsprospekt, som Parken Sport & Entertainment A/S i går offentliggjorde. Prospektet er ikke bare en »reklame« for de nye Parken-aktier, det er samtidig et katalog over Don Øs højt anlagte forretningsplaner i de kommende år.

Parken har allerede erhvervet tre kontortårne fra ejendomsselskabet Jeudan for 310 mio. kroner. Det er som led i dette køb, at Parken nu gennemfører en kapital-udvidelse, som forventes at indbringe ca. 150 mio. kr.

Men intet tyder på, at det bliver den sidste kapitaltilførsel i de kommende år. I prospektet forventer ledelsen, at Parkens såkaldte Coca-Cola-tribune inden for få år bliver erstattet af en ny tribune - formentlig med en parkeringskælder og muligvis også med et hotel.

I forbindelse med udskiftningen af tribunen vil Flemming Østergaard så lade opføre et fjerde tårn i Parken. Et projekt til ca. 300 mio. kroner.

Endelig kan Flemming Østergaard på sit kontor fremvise en model af en cylinderformet mulitihal, der næppe vil kunne opføres for under 100 mio. kroner.

Østergaards investeringsraseri beløber sig således til ikke under 700 mio. kroner i alt og sætter nye standarder ikke bare for dansk fodbold, men også for underholdningsindustrien herhjemme.

Til sammenligning købte Don Ø sammen med Michael Kjær, Aldo Petersen og andre investorer i sin tid Parken for ca. 138 mio. kroner. Ærkerivalerne fra Brøndby har opført et flot nyt stadion - men til en bagatel af 270 mio. kroner.

Det var i går ikke muligt at få en kommentar fra Flemming Østergaard til planerne, som kan synes overdrevent ambitiøse og resultatet af et anfald af storhedsvanvid. I prospektet giver Østergaard selv en slags svar, som viser, at han ikke er blind for projekternes faldgruber.

»Ledelsen er opmærksom på de risici, som store investeringer kan påføre koncernen, og ledelsen er fokuseret på at fortsætte den sikre og profitable udvikling, selskabet har oplevet siden børsintroduktionen i 1997. Udviklingen af Parken-komplekset forventes at ske i samarbejde med flere partnere, herunder Københavns Kommune, der er afgørende for en attraktiv udvikling af området omkring Parken.«

I prospektet står det klart, at Parken ikke af egen kraft kan løfte disse investeringer. Om multihallen hedder det: »Projektets realisering forudsætter, at der kommer væsentlig kapital fra andre parter.«

Og om den nye Coca-Cola-tribune i 300 mio. kroners klassen skriver ledelsen: »Uanset at et sådant samlet projekt vil blive søgt gennemført i samarbejde med én eller flere kapitalstærke partnere, vil projektet udgøre en betydelig investering for selskabet.«

DBUs formand Allan Hansen ønsker ikke at forholde sig til risici i Østergaards planer, men siger blot: »Jeg kan kun ønske for dansk fodbold, at klubben får succes med de ting, man nu engang foretager sig.«

En anden aktør i underholdningsbranchen, forlystelseshaven Tivoli, er positiv over for planerne, siger adm. direktør og FCK-fan Lars Liebst: »Det er rigtigt, at der er en tynd grænse mellem visionen og overmodet, men hvis man ikke har visionen, er man ikke i stand til at sætte sådan noget igennem.

Det er Flemming Østergaard, der selvfølgelig har været begunstiget af at have et kanongodt fodboldhold. Jeg synes, at udviklingen er fantastisk - også for København,« siger Lars Liebst.

Parken Sport & Entertainment er en velkonsolideret forretning, men også en relativt lille butik til at løfte så store investeringer og anlægsudgifter.