Hverken Shanghai, London eller New York kan hamle op med Tokyo, når det handler om organiseret menneskemylder. Shinjuku er verdens travleste bydel.

Jeg husker endnu tydeligt, da min Tokyo-fødte viv første gang kom til Danmark. Vi slentrede over Kultorvet i København, da det pludselig begyndte at regne.

Læs også: Tokyos fiskeeldorado

Desværre havde jeg glemt at få en paraply med, hvilket for japanere er en undladelsessynd af de større.
Men så spurgte hun, om vi ikke bare kunne gå nedenunder?
»Nedenunder?«
»Ja. Nedenunder. Er der ingen by nedenunder?« spurgte hun, som om det måtte være det mest selvfølgelige i verden.

Mens København har en udpræget mangel på underjordiske gangsystemer, vrimler den japanske hovedstad med dem i et sådant omfang, at man kan tale om, at der ligger veritable byer under fortovsniveau.

Og den største af dem alle ligger under Tokyobydelen Shinjuku, der er både berømt og berygtet for sit næsten ubegribelige menneskemylder.

Her er kilometer efter kilometer af lange korridorer, der fører fra Shinjuku Station til andre nærliggende stationer eller helt op til Tokyos største skyskraberdistrikt, Nishi-Shinjuku, der bl.a. rummer metropolens mest muskuløse bygning, det 250 meter høje og ekstremt rummelige rådhus.

At bevæge sig i disse korridorer mellem kl. 8 og 9 en hverdagsmorgen er et studie i ekstrem storbykultur.

Fra hovedstationen vælter kontorfolk som regulære tsunamier ud i spindelvævet af underjordiske gange, der i mange tilfælde er fyldt med små caféer, kiosker, restauranter og gavebutikker.

Den kvindelige halvdel af kontorfolket, de elegant klædte Office Ladies eller slet og ret OLs, får murene til at genlyde af hastige klik fra deres stiletter, mens mændene, de såkaldte Salary Men, i deres næsten identiske jakkesæt stålsat svinger attachémapperne på deres vej mod virksomheder og myndigheders skinnende hovedkontorer.

Som udenforstående vesterlænding er man imidlertid med næsten statsgaranti lost. Ofte aner man ikke, hvor man befinder sig, og hvis man vælger at tage en tilfældig rulletrappe op til gadeniveau, øges forvirringen over geografien i ni ud af ti tilfælde yderligere.

Men det er bestemt en oplevelse værd at bevæge sig op i sollyset. Shinjuku-distriktet går for at være verdens travleste sted, hvilket gælder i såvel dag- som nattetimerne. Af samme årsag er bydelen fyldt til bristepunktet med stormagasiner, restauranter, designbutikker, barer, spillehaller, natklubber og Østens formentlig største og livligste red light district, nemlig Kabukicho – en syndens kæmpehule, der ofte kaldes »den søvnløse by«. Og som var her, filminstruktøren Ridley Scott hentede inspiration til scenografien i sit mesterværk af en science fiction-film »Blade Runner«.

Det anslås
, at cirka 3,6 millioner rejsende benytter sig af hovedstationen Shinjuku Station på en tilfældig hverdag. (Til sammenligning bruger under 200.000  mennesker dagligt Nørreport Station i København).

Hvis man f.eks. stiller sig op på perronen mellem spor 9 og 10 ved ottetiden om morgenen, skal man passe på ikke at blive væltet omkuld af menneskemasser.

Med cirka to minutters mellemrum ankommer lokaltog fra forstæderne, og ud vælter op til 300 mennesker fra hver eneste togvogn – det vil sige op til 3.000 mennesker fra hvert enkelt tog.

Og når toget er tømt, strømmer et tilsvarende antal rejsende ind – ofte i så enorme mængder, at særligt personale på perronerne må give passagerer nærmest dørene et par gedigne skub med deres hvide handsker for at få plads til alle inden for i sardindåsen.

Hele processen går forrygende stærkt – ellers risikerer man flaskehalse i det omfattende netværk af over- og underjordiske tog, der ankommer og går med imponerende præcision.

Til tider går det dog galt, f.eks. hvis en ulykkelig japaner har besluttet sig for at begå selvmord ved at kaste sig ud foran et tog.
Men også her er myndighederne præget af slående effektivitet. Det tager normalt bare 10-15 minutter at få liget ryddet af vejen, og bagefter risikerer selvmorderens familie at blive sagsøgt af togselskabet for omkostningerne i forbindelse med forsinkelser, der har ramt titusinder af mennesker.

Næste side: 
Shinjuku og dens enorme hovedstation