I dag letter det første af syv langdistancefly, der har fået lidt af et ansigtsløft med nye sæder, nyt underholdningssystem og wifi.

Hos SAS har man efterhånden fløjet med mange passagerer, der ikke har kunnet forstå, hvorfor det skandinaviske flyselskab har været så langt fra konkurrenterne - især når det gælder SAS' business-afdeling. Her har man eksempelvis ikke kunnet lægge sæderne fuldstændig ned, selvom man som passager har smidt ekstra kroner i sin flybillet med forventningen om at ligge komfortabelt, når man trænger til en lur.

Derfor er der glæde og en vis form for lettelse at spore hos både kunder og flyselskabet selv, når SAS tirsdag sender sit første fly med ombygget kabine af sted fra Københavns lufthavn mod New York.

Den blå SAS-farve er skiftet ud med grå og sølv.
Den blå SAS-farve er skiftet ud med grå og sølv. Foto: Uffe Weng
Vis mere

Airbus A330, der har navnet »Erik Viking,« er blandt SAS' syv første langdistancefly, der har fået et længe tiltrængt løft. Der er wifi i flyet, og for at gøre rejsen over Atlanten mere afslappende, er der installeret et helt specielt lys, fordi forskning har vist, at lys påvirker den rejsendes oplevelse og bidrager med en bedre følelse om bord. Sæderne er blevet bredere, og man skal ikke længere sidde og trippe efter at få lov at strække sine ben, for der er også sørget for ekstra plads mellem sæderækkerne.

Lyset skal give en afslappende følelse på rejsen.
Lyset skal give en afslappende følelse på rejsen. Foto: Uffe Weng
Vis mere

Det er en kæmpe opgradering, mener den kommercielle koncerndirektør i SAS, Eivind Roald:

»I dag kan vi stolt præsentere helt nye kabiner, og vi står fast på målsætningen om at være førstevalget for dem, som rejser meget. Vi vil give vores kunder en af de bedste oplevelser sammenlignet med andre europæiske flyselskaber,« siger han.

SAS har inddelt flyene i tre forskellige afdelinger opdelt efter pris og udstyr.

En af de helt store løft i de nye kabiner er den digitale del med HD-skærme.
En af de helt store løft i de nye kabiner er den digitale del med HD-skærme. Foto: Uffe Weng
Vis mere

SAS Go er det nye navn for SAS' økonomiklasse. Her vil der være 32 tommer mellem sæderne, hvilket svarer til andre flyselskabers standardmål. Der er seks sæder på en række, hvoraf fire af dem er samlet i midten med gangplads på hver side.

Når man har fundet sin plads og slået sig ned, er det tid til at tage et kig på underholdningsmenuen. Alle sæder er nemlig udstyret med 9-tommers skærme i denne del af flyet, og passagerer kan vælge mellem 200 forskellige film og tv-serier fra det nye on-demand underholdningssystem. Før var udvalget begrænset til 40 film.

Hvert stolepar har én stikkontakt og egen USB-port. Her kan man f.eks. slå mobiltelefonen til, hvis man hellere vil nyde sin egen musiksamling.

»Erik Viking« har fået en omfattende renovering, der skal forny hele kabinen.
»Erik Viking« har fået en omfattende renovering, der skal forny hele kabinen. Foto: Uffe Weng
Vis mere

Rykker man frem til de næste rækker bag det SAS-blå tæppe, der skiller SAS Go fra SAS Plus, får man lige lidt ekstra plads at brede sig på. Her er der pillet et sæde ud, så en række nu består af to sæder på hver side af mellemgang og kun tre sæder i midten.

SAS har valgt at udvide denne afdeling med 21 sæder, fortæller Eiving Roald:

»Det er værd at bemærke, at vi øger antallet af sæder i Plus-kabinen baseret på en betydelig øget efterspørgsel på vores Plus-produkt.«

SAS Plus svarer til det, SAS tidligere kaldte for »premium economy.« Her er HD-skærmen ved sædet vokset til 12 tommer, og hver passager får sin egen stikkontakt og USB-port, så man ikke bliver stoppet midt i John Denvers »Leaving on a jet plane,« fordi mobiltelefonen er løbet tør for strøm.

Alle passagerer på SAS Business har direkte adgang til mellemgangene fra deres sæder.
Alle passagerer på SAS Business har direkte adgang til mellemgangene fra deres sæder. Foto: Uffe Weng
Vis mere

På SAS Business har flyselskabet for alvor skruet op for eksklusiviteten i kampen om de kunder, der gerne betaler for at få noget mere. Og det får de. Hver passager har direkte adgang til mellemgangen, fordi SAS har sat endnu færre sæder i rækkerne, så konstellationen nu hedder 1-2-1.

Tanken er, at man skal føle, man kan have et privatliv på rejsen:

»Passagerer, som har et behov for at sidde mere afskærmet og arbejde, får mulighed for det ved at vælge et alene-sæde,« siger Eivind Roald.

Tanken med Business-sæderne er, at det skal ligne et kontor.
Tanken med Business-sæderne er, at det skal ligne et kontor. Foto: Uffe Weng
Vis mere

I denne afdeling taler man ikke om, hvad der hører til hvert »sæde.« Her taler man snarere om, hvad der hører til hvert »rum.« I følge Eivind Roald er ideen med den nye business-sektion nemlig, at man skal få følelsen af at have medbragt sit kontor på flyrejsen.

Derfor er der god bordplads til passagerens pc eller tablet og masser af opbevaringsplads, så papirerne kan lægges til side, når maden bliver serveret. Sædet kan indstilles efter den ønskede hårdhed, og hvis man har ondt i ryggen fra det stillesiddende arbejde, giver stolen massage.

Sengen på SAS Business kan lægges ned i vandret position.
Sengen på SAS Business kan lægges ned i vandret position. Foto: Uffe Weng
Vis mere

Samtlige sæder i Business-afdelingen kan lægges - helt - ned til 180 grader, hvilket mange kunder længe har sukket efter, for det har andre flyselskaber tilbudt et stykke tid. Sengen er mellem 196 og 202 cm lang og 60 cm bred.

HD-skærmene i den forreste del af flyene er 15 tommer, og også her er der egen stikkontakt og USB-indgang.

HD-skærmene på SAS Business er hele 15 tommer, og passagererne kan vælge imellem 200 film og tv-serier.
HD-skærmene på SAS Business er hele 15 tommer, og passagererne kan vælge imellem 200 film og tv-serier. Foto: Uffe Weng
Vis mere

SAS oplyser, at priserne på flybilletter fortsat er de samme. Prisen på en SAS Go-billet fås fra 5.049 kroner tur/retur. For en returbillet på SAS Plus er priserne 10.095 kroner og opefter, mens det på SAS Business er fra 25.295 kroner.