Det populære rejsesitet Tripadvisor har en magtfuld position i rejsebranchen. Men hvor troværdige er anmeldelserne? Rejseliv.dk ser nærmere på Tripadvisor.

Indgangen til Magic Castle ligger på en skråning. Der er ingen elevator eller portier til at få fragtet vores bagage og barnevogn op til receptionen.

Læs også: Her er de ti mest beskidte hoteller i Europa

Hotellets facade og lejligheder kan ikke skjule, at det er meget lang tid siden, at ejendommen blev opført som et lejlighedskompleks med en ganske anonym pool i midten.
Ved første øjekast er det svært at forstå, at dette trestjernede lejlighedshotel er placeret på andenpladsen på Tripadvisors brugerliste over de bedste hoteller i Los Angeles, millionbyen, der rimer på glimmer og glamour.
Ud af byens 296 hoteller, der har fået en bedømmelse på Tripdadvisor, ligger Magic Castle nummer to og har vekslet mellem pladserne i Top 3 i halvandet år. Foran fem-stjernede hoteller som Ritz Carlton, Marriott og Beverly Hills Hilton.
Ti dage senere checker vi ud af Magic Castle. Nu forstår vi det. Magic Castle fortjener hver en positiv anmeldelse, hotellet har fået af brugerne på Tripadvisor, og dem er der over 1.000 af.

Aldrig – og jeg har i parentes bemærket besøgt hoteller i alle kategorier verden over – har jeg følt mig så meget hjemme på et hotel. Aldrig har et personale stået så meget på hovedet for at give mig det bedst mulige ophold. Aldrig har så meget plads i lejlighederne været så velkommen. Og så toppede Magic Castle med gratis snacks og drikkelse i de mængder, man kan ønske sig, bare man gider hente det i receptionen. Magic Castle ser ud til at have fundet den magi, som mange hoteller har ledt efter i en kriseramt tid. Hoteldirektør Darren Ross giver forklaringen.
»Jeg tror, at grunden til, at vi får så gode anmeldelser på Tripadvisor er, at folk får det, de betaler for, og så lige det ekstra. Hvor mange af os har ikke bandet over at betale fem dollar (ca. 28 kr.) for en cola eller en pose peanuts på et hotel? Vores gratis minibar-koncept er en omkostning for os. Men vi tjener det hele og ekstra ind igen, når folk kommer igen og igen,« siger Darren Ross.
Magic Castle er et perfekt eksempel på Tripadvisors magt. Websitet blev stiftet for 11 år siden i USA, da stifteren Stephen Kaufer følte sig på herrens mark før bestilling af en rejse til Mexico. Han opsøgte en rejseagent, som stak ham tre brochurer til tre forskellige hoteller. Kaufer var vidende om, at sælgeren tjente penge på at sælge de her tre hoteller, og besluttede efter den dårlige tur til Mexico på et femstjernet hotel, der havde set sine bedre dage, at oprette et forum, hvor brugerne selv kunne berette om deres personlige oplevelse på hoteller verden over.

I dag er Tripadvisor det største brugersite i rejsebranchen med over 40 millioner besøgende om måneden. Sitet har en estimeret værdi på flere milliarder kroner og har bevisligt fået adskillige hoteller verden over til at dreje nøglen om efter dårlige anmeldelser. Tripadvisor er et fantastisk værktøj for folk, der ønsker at få serveret virkeligheden frem for det glansbillede, hotellerne ofte tegner på deres websites. Her får dårlige oplevelser konsekvenser, og det udstiller de hoteller, der ikke lever op til det, de lover.
Men Tripadvisor har også nogle åbenlyse problemer med troværdigheden, mener store dele af hotelbranchen, heriblandt brancheforeningen Horestas formand Jens Zimmer Christensen.
»Der er nogle helt indlysende ting, som bør være i orden. For at være troværdigt og seriøst skal Tripadvisor lave et system, hvor man kan sikre sig, at de gæster, der skriver en anmeldelse, rent faktisk har boet på de hoteller. Det har andre sites gjort blandt andet ved, at brugerne oplyser en bookingreference, som så kan tjekkes af hotellerne,« siger Jens Zimmer Christensen.
Tripadvisor forsvarer sig med, at med over 50 millioner anmeldelser og en vækst på over 30 procent om året er det umuligt at sikre et skudsikkert system.

I hotelbranchen har man indset, at Tripadvisor er en permanent del af branchen, om man vil det eller ej.
»Tripadvisor er kommet for at blive, og jeg har da også hørt mange positive historier om, hvad gode anmeldelser på sitet har gjort for hoteller. Men det er stadig for let for hoteller at sværte konkurrenter til, når det foregår anonymt, og mange små hoteller har ikke ressourcerne til at få usande anmeldelser fjernet,« siger Jens Zimmer Christensen.

I København ligger sømandshjemmet Bethel på en fornem ottendeplads på hoteller i hovedstaden, og det er på trods af at der findes mange hoteller med langt større stjerner at bryste sig med.
Her har Tripadvisor sikret en stigende omsætning.
»Der er slet ingen tvivl om, at Tripadvisor har en stor betydning for, at vores forretning går godt. Vi kan tydeligt mærke, at mange kommer her, fordi vi har fået mange positive anmeldelser, og gæsterne er tilfredse med, at man får, hvad man betaler for og måske lidt mere på servicedelen. Vi kan ikke konkurrere med Hilton, men heldigvis kigger brugerne af Tripadvisor ikke kun på stjerner,« siger Dorte Jensen, bestyrer på Sømandshjemmet Bethel.
Tilbage i Los Angeles sidder direktør for Magic Castle-hotellet Darren Ross med armene over hovedet. Det vælter ind med bookinger, og de fleste nævner Tripadvisor som den største årsag til valget.
»Jeg har hørt rigtig mange skrækhistorier om, hvordan konkurrenter har lavet falske og dårlige anmeldelser på Tripadvisor. Men jeg er overbevist om, at folk er kloge nok til at gennemskue, hvad der virker sandsynligt og troværdigt,« siger Darren Ross.

I februar 2012 ændrede Tripadvisor ovenpå en dom i det britiske reklamenævn deres slogan fra »Reviews you can trust« (anmeldelser du kan stole på) til »Reviews from our community« (anmeldelser fra vores fællesskab). En række hoteller havde sammen med rejsesitet KwikChex.com klaget over, at en betragtelig del af anmeldelserne på Tripadvisor var falske. Tripadvisor afviser, at der findes mere end et fåtal af falske anmeldelser.

Dem fandt Rejseliv via Tripadvisor

Los Angeles – Magic Castle Hotel. Nummer 2 ud af 296 hoteller
Familievenligt hotel midt i Hollywood med femstjernet serviceniveau.
Prisniveau: 1.000-1.500 kr. per nat

London
– K West. Nummer 354 ud af 1067 hoteller
På vej op i Tripadvisor-feltet. Alle nævnte kæmpe luksus-værelser som et plus. Holdt stik i London, der ellers har for mange værelser på størrelse med telefonbokse.
Prisniveau: 1.200-2.000 kr. per nat

Paris – Hotel du Pantheon. Nummer 33 ud af 1840 hoteller
Skønne værelser og god beliggenhed kombineret med rimelige priser.
Prisniveau: 1.200-2.000 kr. per nat

Læs også: Tripadvisor: Verdens bedste hoteller