Venstre vil gøre det lovligt, at gå over for rødt. Men det er en dårlig ide, siger direktør i Rådet for Sikker Trafik Mogens Kjærgaard Møller.

»Vi ved fra forskning, at børn har meget svært ved at lave afstandsbedømmelse og svært ved at vurdere, hvor hurtigt en bil kører,« siger han.

Mogens Kjærgaard Møller frygter derfor, at en lovliggørelse af at ignorere den røde mand, vil kunne ses på ulykkesstatistikkerne.

»Den gode gamle læresætning »rød mand stå, grøn mand gå« har vi brugt rigtig mange kræfter på at få sat ind i hovederne på de unge poder. Og hvis man først begynder at udvande den helt fundamentale grundsætning, som er ret afgørende for den store og gode trafiksikkerhedsmæssige position, vi har, er vi nervøse for, at det er noget der kan spejle sig i ulykkesstatistikken. Og det er ikke det værd bare for at vinde otte sekunder for at komme hurtigere over et kryds, der er lysreguleret,« siger Mogens Kjærgaard Møller, der mener, at det er en alt for høj pris at betale.

Når et fodgængerfelt er lysreguleret, så er det fordi det er blevet vurderet, at der er et behov for det på det pågældende sted, siger han.

»Nogen gange kan du også sidde i en bil i et vejkryds og tænke, at det er tåbeligt at skulle sidde og vente ved et rødt lys. Men det er nu engang noget af det helt fundamentale ved vores trafiksikkerhed,« siger Mogens Kjærgaard Møller.

Venstres retsordfører, Karsten Lauritzen (V), siger til dr.dk, at problemet med den røde mand er, at der alligevel ikke er nogen, der respekterer ham.

»Det skal ikke være en kriminel handling (at gå over for rødt, red.), for vi har jo det problem, at der ikke er nogen der overholder lovgivningen i dag. Folk skal tænke sig om og bruge deres sunde fornuft og selvfølgelig ikke gå over, når der kommer biler. Sund fornuft er bedre end firkantede regler,« siger han.