Vi danskere er vilde med at indrette vores boliger på en stilfuld og personlig måde. Det mærker de tydeligt i net-auktionshuset Lauritz.com, hvor brugerne hver uge afgiver 85.000 bud.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Du behøver ikke at være iklædt pels eller frygte, at du bliver ejer af et flygel, fordi du kommer til at nyse. Faktisk kan du sidde i træningsbukser og pudse næse lige så meget, du lyster.

Siden 1999, hvor Lauritz.com begyndte at afholde auktioner på nettet, har flere og flere danskere klikket sig til et godt køb hjemmefra.

»Via netauktionerne er der kommet et helt ny auktionspublikum. Tidligere har der været en forestilling om, at auktioner var for eliten - pelsdamer og rige mænd - men sådan er det ikke længere. Det er alle typer af mennesker, der køber på auktioner nu. Vores kunder er studerende, trendsættere, salgsdirektører, hr. og fru. Danmark og så videre. Vi har folk, der bliver overrasket over, at man kan købe et maleri til 3.000 kr., som køber det, og som måske ellers aldrig ville være blevet ejere af et maleri,« fortæller administrerende direktør for Lauritz.com, Mette Rode.

Adrenalin-kick
Auktionshuset har eksisteret siden 1885, men i 2000 gik det over til udelukkende at afholde netauktioner.

»Vi har de bedste elementer fra de traditionelle auktioner, nemlig ekspertisen og eftersynet, som vi har kombineret med den nye teknologi, der gør, at du kan sidde og fordybe dig - kigge og bladre rundt på nettet. Samtidig er adrenalinkicket også blevet overført,« siger hun og hentyder til det eksakte tidspunkt, hvor den virtuelle hammer falder.

Går man ind på siden, finder man de danske klassikere som Arne Jacobsen, PH og Poul Kjærholm, men det er også muligt at erhverve sig bl.a. klaverer, malerier, smykker og frimærker.

Og selvom alt køb foregår over nettet, er der mulighed for at gå varerne nærmere efter i sømmene i en af de i alt ni filialer, der er fordelt med seks i Danmark, to i Sverige og én i Norge.

»De fleste køber varerne ubeset, men det, at man har mulighed for at komme og se på dem, giver troværdighed, og så er det også i filialerne, man henter varerne eller afleverer og får vurderet de varer, man gerne vil have solgt,« siger Mette Rode, der fortæller, at varerne, der skal være af en vis kvalitet eller stil, befinder sig i prislejet mellem 1.500 og 25.000 kr.

Stol til 125.000
Der er dog udtagelser:

»Et norsk ægtepar havde en stol, som de ville skille sig af med, og derfor havde de stillet den ned i gården. Men så kom datteren på besøg, og hun kunne godt se, at den var af et eller andet design. De sendte så et billede til os, og så viste det sig, at det var Arne Jacobsens »Oksen« i cognacfarvet og meget flot patineret læder.

Vi vurderede stolen til 50.000 kr., men da parret efterfølgende fandt en tilhørende skammel, kom den samlede vurdering op på 75.000 kr.. Samlet endte det med at blive solgt for 125.000 kr.,« fortæller Mette Rode.

I gennemsnit bliver varerne solgt for 90 pct. af vurderingen.

»De ting, vi kender, bliver som regel solgt til vurderingen og somme tider over, mens prisen kan ligge noget under, hvis det er en vare, vi ikke har solgt før,« siger hun og fortæller, at der er to nye danske filialer på vej, hvor de netauktions-lystne kunder kan bese, hente eller aflevere og få vurderet deres varer.