Danske bankkunder er generelt tilfredse med deres bank. Dog kniber det med tilfredsheden hos kunderne hos Danske Bank, viser ny undersøgelse.

Finanskrise eller ej. Danskerne er generelt tilfredse med deres bank. Men blandt Danske Banks og små pengeinstitutters kunder er der utilfredshed at spore. Det viser en ny undersøgelse fra Handelshøjskolen, Aarhus Universitet, der er lavet blandt 1800 danskere mellem august og oktober, hvor finanskrisen tog fat i den finansielle sektor. Og netop den finansielle krise har haft betydning for danskernes svar, mener professor Jacob Kjær Eskildsen fra Handelshøjskolen.

- Danskernes tilfredshed med store pengeinstitutterne er altid lavere, når økonomien er på vej ned. Det er jo ikke så sjovt at være bankkunder, når man som kunde risikere at få nej til et lån, siger Jacob Kjær Eskildsen.

Det er tiende gang, at Handelshøjskolen undersøger hvor tilfredse danskerne er med deres bank. Og som de øvrige år er det primært de store banker, danskerne er mindst tilfredse med.

På en skala fra 0-100, hvor 100 står for "meget tilfreds", får Danske Bank laveste score med 70, mens de øvrige banker i gennemsnit får 79. Danmarks næststørste bank, Nordea, får 74 point.

/ritzau/