Engang var den Danmarks suverænt mest solgte SUV/firehjulstrækker – populær blandt hestejere, campingfolket og andre, der bare ville have en bil, der kunne lidt mere.

12.000 Suzuki Grand Vitara rullede ud på de danske landeveje, indtil regeringen satte en prop i salget af gulpladebiler med ny afgiftsregler.

Men Suzuki har stadig ambitioner med Grand Vitara, ikke så store som før, men man forventer dog et fremtidigt salg på 50-75 biler om måneden, heraf 75 pct. på hvide plader.

- Grand Vitara er stadig interessant som trækker for hestefolket og campingvognejere, og med den faceliftede model har vi et endnu bedre produkt at tilbyde dem, siger pressechef hos Suzuki Danmark, John Mogensen.

Ansigtsløftet gælder i første omgang benzinudgaverne og er primært af teknisk karakter.

Blink i spejlene

Udvendigt er der tale om ændringer i kølergrill, fælge og kofangere, samtidig med at der nu er blinklys i sidespejlene. Under motorhjelmen kan Grand Vitara – foruden den kendte 2,0 benzin og 1,9 dieselmotor – nu leveres med to ny benzinmotorer: en nyudviklet 2,4 liters motor med 169 hk og en 3,2 V6’er med 233 hk og et maksimalt drejningsmoment på 291 Nm ved 3.200 o/m.

Der kommer nye dieselmotor til næste år.

Den nyreviderede kabine har fået lys i ratkontakterne til cd/radio og fartpilot, længdejusterbart armlæn mellem forstolene og ny funktion på klimaanlæg og informationsdisplay.

Men de helt store forbedringer ligger i et mærkbart lavere støjniveau.

Priserne på den 'ny' Grand Vitara med 2,4 liter motor begynder ved 339.990 kr. i personvognudgave og fra 192.990 kr. ekskl. moms som varevogn. 3,2 V6-modellen med SE udstyr koster 439.990 kr. som personvogn og 239.990 kr. ekskl. moms som varevogn.

Billigste Grand Vitara er udgaven med den gamle 2-liters, 140 hestes benzinmotor. Den koster 300.000 kr. på hvide plader og 173.000 kr. ekskl. moms på gule på plader.