Flere kendte forretningsmænd går sammen om at skabe Danmarks næste Le Mans-vinder i skikkelse af racertalentet Nicolaj Møller Madsen.

Den unge danske racerkørers Le Mans-triumf skal efter planen ske allerede i 2018, mens han skal debutere i verdens største motorløb senest i 2017. Formentlig i en af GT-klasserne i begyndelsen.

Sådan lyder den ambitiøse satsning, som under navnet 'Audience by Møller Madsen' har knyttet en række erhvervsfolk sammen sådan, at de støtter økonomisk, med rådgivning og åbner deres netværk til brug for den talentfulde racerkører til at finde nye sponsorer.

Seneste medlem af støttegruppen er Saxo Banks ejer Lars Seier Christensen, mens resten af gruppen tæller folk som lakrids-kongen Johan Bülow, den unge designer Frederik Bagger (søn af den kendte brugsdesigner Erik Bagger, red.) og Andreas von der Heide, der er medejer af tøjfirmaet Les Deux.

Lars Seier Christensen er i forvejen involveret i motorsporten som sponsor for racerkøreren Marco Sørensen og som sponsor af Lotus' Formel 1-team. Og nu vil han forsøge at hjælpe Nicolaj Møller Madsen frem.

»Nicolaj har allerede stærke folk omkring sig, men jeg har også opbygget lidt netværk rundt omkring i motorsport, så jeg vil holde øjnene åbne for mulige vinkler til at hjælpe ham videre imod drømmen om Le Mans på højeste niveau,« siger Lars Seier Christensen om samarbejdet.

Nicolaj Møller Madsen er et kendt navn i dansk motorsport, hvor han allerede i gokart viste et stort talent med en stribe DM-titler, et europamesterskab, to tyske mesterskaber samt en tredjeplads ved VM. Senere har han vundet flere bilserier i udlandet og blev i 2010 kåret til Årets Bilsportskører i 2010 i Danmark.

Lige nu er han nummer to i Audi Sport TT Cup, der køres i Tyskland, lige som han er tilknyttet Audis talentskole. Vinder han klassen i år, er han sikret en fabrikskontrakt med Audi i 2016, der har Tom Kristensen ansat som kørernes fysiske rådgiver.

Støtten glæder naturligvis Nicolaj Møller Madsen.

»Den støtte, de giver mig ved at åbne deres netværk og skabe kontakter og sponsorer, er mere værd, end hvis de bare gav mig nogle penge til at komme ud at køre. Så havde jeg haft de penge én gang, men så er de væk året efter. Derfor er det en kæmpe hjælp, at de kommer ind og støtter op om mig på den måde,« siger Nicolaj Møller Madsen til BT.