- Goddag, mit navn er Ali. Vi har kapret 'CEC Future', og vi kræver 7 millioner dollars.

Sådan lød den første besked fra piraterne, der netop havde kapret fragtskibet ’CEC Future’ ud for Somalias kyst, og taget den 13 mand store besætning som gidsler, tilbage i november 2008. Det blev startskuddet til en lang og sej forhandlingskamp mellem rederiet og de somaliske pirater.

- Vi fik besked på at vende tilbage, når vi var klar til at betale, siger Niels Mathiesen, der er manager i Clipper Group, der er rederiet bag det kaprede skib. Han deltog i forhandlingerne under hele forløbet.

- Vi samlede hurtigt en gruppe, som skulle stå for forhandlingerne. Helt centralt var vi en 3-4 mand, men der var flere, som var med til at hjælpe, fortæller Niels Mathiesen.
Rederiet tog kontakt til piraterne, og gav dem et nyt bud på 300.000 dollars for skibet og besætningen.
 
- Det var sådan set ganske almindelige forretningsforhandlinger, hvor vi skiftedes til at komme med et nyt bud, siger Niels Mathiesen.
Han fortæller, at de tænkte meget på besætningens ve og vel. nogen af grundene til, at man valgte at presse løsesummen ned, skyldtes at man ikke ønskede at give piraterne incitament til at kapre flere skibe. Ligesom der ikke var fortilfælde, hvor piraterne havde gjort alvorlig skade på besætningen.  Forhandlingerne stod på i 71 dage, indtil det endelig lykkedes at komme til enighed med piraterne om at frigive skibet og besætningen mod at betale en løsesum på 1,7 millioner dollars (omkring 8,7 millioner kroner). 

- Det var helt grotesk, at vi i 2008 befandt os i en situation, hvor vi var nødt til at forhandle med pirater, som havde taget vores besætning til fange. Jeg følte mig krænket, det føltes helt forkert, siger Niels Mathiesen.

Pengene blev placeret i en lille container, som kom om bord på et mindre fly, der skulle aflevere pengene til piraterne.

- Vi fik arrangeret at et lille fly skulle flyve ud over havet ved Somalia, hvor piraterne lå og ventede i små både. Flyveren smed containeren i vandet med faldskærm, så piraterne kunne tage pengene, forklarer Niels Mathiesen.

Da piraterne havde fået pengene bragt ind til land og fordelt dem, frigav de fragtskibet ’CEC Future’ og alle besætningsmedlemmerne. Deriblandt to danskere.