Det har været en overraskelse for de fleste, at urdesigneren Christina Hembo skulle være med i Vild med dans.

Men fortællingen om den 32-årige erhvervskvinde fra Herning er et sandt eventyr, der både overskygger og udkonkurrerer kollegerne på TV2s dansegulv. I hvert fald i kroner og øre.

Christina Hembos firma, Christina Design London, er nemlig så solidt et guldæg i smykkebranchen, at flere eksperter vurderer, at Hembos diamantbesatte ure har et potentiale, der langt overstiger de jordnære 4,3 mio. kr., som var resultatet i 2008.

Flere beregningsmodeller, der bruges af danske kapitalfonde, som investerer i smykkebranchen, viser, at Christina Design London er op mod 50 mio. kr. værd.

Et regnestykke, som Christina Hembos mand, der er medejer, ikke vil kommentere, men hans kone ved godt, hvad der er grunden til parrets succes.

- Det er diamanterne, der er hemmeligheden. At der er diamanter i urene, og at de har en attraktiv pris, gør, at kvinder og mænd går efter dem, siger Christina Hembo om de diamantbesatte ure, der første gang så dagens lys i 2004.

Eventyret, der senere skal hvirvle Christina Hembo ind i en af dansk smykkebranches største succeser, begynder i 2002 i London. På gaden i boheme-kvarteret Soho møder Christina Hembo sin nuværende mand, Claus. Hun læser en bachelor i design på Southampton University i England, og han studerer økonomi.

Sammen med en veninde er hun taget til den engelske hovedstad, og da Claus og Christina støder ind i hinanden og senere tager en drink sammen, siger det klik. Siden har de været sammen. Som ægtefolk og som partnere.

Urbranchens svar på Ryanair

Ægteskabet kan – i ordets bedste forstand – beskrives som fornuftsbaseret. Claus er tidligere salgschef i urfirmaet Citizen, og Christina har altid elsket at designe ure.

De to jyder beslutter sig for at blive urbranchens svar på Ryanair, som de begge har rejst med utallige gange mellem Jylland og London.

- Ryanair er katalysatoren for os. De har udfordret branchen ved kun at kræve 500 kr. for en billet mellem Danmark og London, selvom den plejede at koste 5.000. Vi vil gøre det samme med ure. Vi vil lave ure med de bedste diamanter, der begynder ved en vejledende udsalgspris på 995 kr. Langt under f.eks. Gucci og Dolce & Gabbana.

Og dér stod folk af. Det troede de ikke på. Og de fleste gav sig til at grine. Men vi gav os til at tænke, fortæller Claus Hembo.

Siden dengang har Christina Design London leveret en vækstrate på vanvittige 2.905 pct. Det har bl.a. indbragt Christina Hembo prisen som Årets Erhverskvinde i 2008 og Årets Væksteventyr i 2009 – den officielle årsag til designerens medvirken i Vild med dans.

Christina Design London, der i dag eksporterer til over 25 lande – heriblandt Australien og USA, er endda blevet verdens største indkøber af diamanter målt på antal.

En pokkers masse

Hvor mange der er tale om, vil parret dog ikke røbe.

- Det er en pokkers masse, siger Claus Hembo med et grin.

Har ryddet op i gælden

Det succesfulde koncept, den store grad af eksport og det faktum, at parret de sidste par år har ryddet op i gælden, får altså nu danske investeringsmodeller til at vurdere værdien af firmaet til at ligge på ca. 50. mio. kroner.

Derhjemme har parret imidlertid samme pragmatiske tilgang til luksus, som urenes pris vidner om.

Og det har forplanetet sig i familiens funkisvilla fra 1932 i Herning. Parret skilte sig f.eks. for nyligt af med to Ægget-stole.

Stod i vejen

- De stod i vejen, konstaterer Claus Hembo kontant.

- Og jeg ved ikke, om man kan kalde noget for luksus, hvis det står i vejen.

På væggene hænger der godt nok både Asger Jorn- og Monet-malerier. Men i virkeligheden er der tale om værker fra en kopist i Hong Kong.

Kun på vejene er der plads til reel fråds, da familien både ejer en Porche 911, en rød Ferrari af ældre årgang samt en familiepraktisk BMW.