Tidligere blev verdens bedste kørere uddannet hos mindre team, men det sker ikke mere, og derfor er kører-lønningerne faldet i Formel 1

Kevin Magnussens løn fra McLaren er en velbevaret hemmelighed mellem teamledelsen, skattevæsenet i England, danskeren selv og hans manager Dorte Riis.

Der gættes på et beløb i nærheden af en million euro (ca. 7,4 mio. kr.) for 2014, og der er sandsynligvis indbygget en forhøjelse, hvis 2015-aftalen som ventet bekræftes inden for de nærmeste dage.

Det er høje beløb for noget, Magnussen efter eget udsagn ville gøre gratis.

Men det er relativt beskedne beløb i forhold til dét, Formel 1-kørerne tjente for bare få år siden. Lønningerne i verdens dyreste sport er styrtdykket, og næste år ser Sebastian Vettel ud til at score den højeste løn i feltet med cirka 200 millioner kroner fra sin nye arbejdsgiver, Ferrari.

For 10 år siden scorede Vettels landsmand Michael Schumacher omtrent det dobbelte hos italienerne, men finanskrisen har sat Formel 1-kørerne på spareprogram.

Inden finanskrisen lod topholdene de små team om at uddanne nye Formel 1-kørere. Efter ’mesterlæren’ hos mindre hold hyrede Ferrari, McLaren og co. de bedste af de unge stjerner for et trecifret millionbeløb.

I de glade år op til finanskrisen, hvor de store bilfabrikker som Toyota, BMW og Honda brugte milliarder af kroner på Formel 1, var det sælgers marked for Formel 1-kørerne, der med dygtige managere i baggrunden fik lønniveauet til at accelerere med 300 km/t.

For bilfabrikkerne var det omtrent lige gyldigt, hvor mange nuller der var på lønchecken – når bare man havde et topnavn i sin Formel 1-racer.

En af de bedste historier fra tiden før finanskrisen handler om Toyota, der i perioden 2002-09 brugte et tocifret milliardbeløb på at vinde præcis nul grandprixer. På et tidspunkt mente man, den manglende succes skyldtes kørerne, og koncernledelsen gav Formel 1-afdelingen besked på at hyre den bedst mulige kører.

Da man i Tokyo hørte, at Schumacher var ledig, blev den store løncheck udskrevet – da man hørte, han hed Ralf og ikke Michael til fornavn, var det bare ærgerligt.

Da finanskrisen satte ind, begyndte mange af de store team med Ferrari som den markante undtagelse at uddanne sine egen kørere.

Ved at støtte deres vej gennem juniorklasserne bandt man dem på langvarige kontrakter, der holdt dem på relativt beskedne lønninger, når de nåede frem til Formel 1. Red Bull betalte således for Sebastian Vettels vej til det forjættede land, og selvom han nu har vundet fire VM-titler, er det først med skiftet til Ferrari, han virkelig scorer kassen.

Red Bull-racerne køres i 2015 af Daniel Ricciardo og Daniil Kvyat, der også er af ’egen avl’.

Ved at indgå langtidskontrakter med unge kørere, blokerer man for de store lønninger, og det har også indflydelse på Kevin Magnussens hyre.

Som Red Bull støttede Vettel, har McLaren på lignende vis hjulpet Kevin Magnussen.

Derfor bliver den 22-årige dansker næppe multimillionær, hvis eller når han udnævnes til 2015-kører.