Total Recall’ er visuelt flot, men instruktøren afslører pinligt nok plottet få minutter inde i historien

Med skyldig hensyntagen til dem, som altid prædiker, at éns udgangspunkt til hver en tid skal være positivt, vil jeg hér gerne medgive, at Len Wisemans sci-fi-thriller ’Total Recall’ er en sand visuel tour-de-force. Specielt imponerende er et computer-animeret, depraveret London i en fjern fremtid bygget i flere etager, men også effekterne som sådan er flotte, og en del af action-scenerne er imponerende orkestreret.

Det var så det pæne, der var at sige om ’Total Recall’, som ellers er en sørgeligt sjælløs og fuldstændig formålsløs re-make af Paul Verhoevens noget nær klassiske 1990-opgave, som havde Arnold Schwarzenegger og Sharon Stone i hovedrollerne.

Historien kort: Doug Quaid (Colin Farrell) døjer med drømme og en snigende fornemmelse af, at der burde være mere i hans liv end at hænge i et dødssygt job som arbejder på en fabrik, der producerer politi-robotter (!). Derfor lader han sig friste til at opsøge bureauet Rekall, som via et implantat i hans krop kan lade ham leve i en fantasiverden efter eget valg.

Doug vælger at være hemmelig agent, og jeg vil så ikke hér afsløre, hvad det så viser sig, at Doug i virkeligheden er - ahem. For det gør instruktøren selv få minutter inde i den to timer lange film. Dermed afslører han også allerede i filmens indledning én af de vigtigste præmisser for historien og ødelægger dermed noget nær den eneste mulighed for et afslørende plot og spænding senere i filmen. Virkelig, virkelig kløgtigt, Wiseman!

Og hvad er der så tilbage? Bulder, brag og blændværk i et hovedløst action-orgie med skuespil-præstationer (jeg bruger ordet ’præstation’ i sin løsest mulige fortolkning), så det gennemsnitlige reklameskilt kunne have spillet lige så meget dybde ind i dem (hvis man altså kunne lære et reklameskilt at sige ’shit’, som uden for konkurrence er det mest brugte ord i den smule dialog, filmen har).

Dermed ender man selvsagt - udover alle de andre problemer - med en film, hvor man er komplet ligeglad med personerne. Og med den mest hjerte- og humørforladte celluloid-strimmel, jeg længe har set.

Den oprindelige ’Total Recall’ var spændende, sexet og humoristisk. Den nye hér er ingen af delene.

Til gengæld er den et grotesk spild af - ifølge filmsitet imdb.com - 138 mio. dollar!’