Det er sket et boom i østeuropæiske chauffører, som kører lastbil i Danmark, og det sker på bekostning af danske job. Derfor kræver vognmændene nu, at EU-regler, som tillader dette, bliver suspenderet.

På fem år er hver femte danske chaufførjob forsvundet. I samme periode boomer antallet af polske, baltiske, rumænske, bulgarske og tyske chauffører, der transporterer varer internt i Danmark. Samme tendens ses hos vores nordiske naboer. Derfor går nordisk vognmænd til deres transportministrene i Danmark, Norge og Sverige med et fælles krav om, at de EU-regler om cabotagekørsel, som det hedder, bliver suspenderet i seks måneder, skriver Politiken fredag.

- Tænkepausen skal bruges til at udvikle regler og kontrol, der sikrer fair konkurrence. Ellers risikerer vi, at hele det danske transporterhverv forsvinder, siger adm. direktør Erik Østergaard fra brancheorganisationen DTL til Politiken.

Henvendelsen til ministrene bliver bakket op chaufførernes organisation.

- Vi har mistet 7.500 job over de seneste fem år. Og det er ikke på grund af krisen, fordi der er lige så meget kørsel i dag som før krisen, siger formand Jan Villadsen, Transportgruppen i 3F, til Politiken.

Der er omkring 45.000 chauffører i Danmark. I 2008 var der ifølge DTL 52.000 lastbiler på danske plader, men i første kvartal af i år var tallet nede på 43.000. Samtidig er cabotagekørsel steget. I 2004 blev der kørt 208 millioner tonkilometer, som er den særlige måleenhed for cabotagekørsel. Tallet dækker over, hvor mange ton gods, der blev transporteret en kilometer. I 2010 var cabotagekørslen - midt i en økonomisk krise steget - til 403 millioner.

- Vi tror, at omfanget af cabotagekørsel er endnu større. Det kunne vi bruge en tænkepause til at danne os et overblik, siger Erik Østergaard.

Cabotagekørsel er tænkt som en måde at undgå, at lastbiler i internationale ruter kører tomme, når de har leveret varer. Derfor må de køre tre ture med gods i Danmark inden for syv dage. En chauffør må for eksempel læsse af i Aalborg, tage et nyt læs med til Aarhus, læsse af og tage et nyt læs op og køre til Odense, og tage endnu et nyt læs op, som skal til København. Fra København kan de så køre ud med et nyt internationalt læs.

- Men der sker systematisk snyd med cabotagekørslen, fordi lønnen til en rumænske eller bulgarsk er på 10 procent af en dansk løn. De udenlandske chauffører kører lige syd for grænsen og vender, så har de tre nye ture. Der er også danske vognmænd, som har etableret udenlandske datterselskaber, som reelt kører i Danmark, siger Erik Østergaard til Politiken.

DTL vil foreslå, at udenlandske lastbiler skal være ude af landet i mindst syv dage, før de kan vende tilbage til en ny omgang cabotagekørsel.

Det har ikke været muligt for Politiken at få en kommentar fra transportminister Henrik Dam Kristensen (S).

BNB