Et brev med et girokort kan snyde tusindvis af kunder hos Danmarks største forsikringsselskab.

Tusindvis af kunder hos Europæiske Rejseforsikring risikerer at blive snydt, hvis de betaler den regning på 180 kroner, som de i disse dage modtager.

For regningen er i virkeligheden en salgsfidus, der ifølge Forbrugerrådet er vildledende, aggressiv og udspekuleret.

Forsikringsselskabet - som er det største af sin slags i Danmark - udsender regninger i form af forsikringspolicer med et girokort og udløbsdato.

På girokortet står blandt andet, at der et tale om en rejseforsikring, hvilket nogle kunder kan tro, at de så betaler for.

Men i virkeligheden er der tale om et tilbud om at tegne en afbestillingsforsikring - som man bare kan lade være med at betale for. Den dækker nogle rejseudgifter, hvis man mod forventning bliver fyret eller på anden måde kommer frygteligt galt af sted.

I Forbrugerrådet er jurist Mads Mølgaard Braüner ikke i tvivl om, at mange uopmærksomme kunder betaler regningen i den tro, at de betaler for den sædvanlige årsrejseforsikring.

- Når selskabet fremsender en faktura, tror folk, de skal betale. Det er klart vildledende markedsføring, for selskabet giver indtryk af, at man allerede har bestilt produktet, siger Mads Mølgaard Braüner.

Finanstilsynet har nu tænkt sig at gå ind i sagen, oplyser kontorchef Annette Bjaaland Andersen fra tilsynets forbrugerkontor.

- Vi tager nu fat i Europæiske Rejseforsikring, for i brevet er reglerne om god skik for finansielle virksomheder ikke overholdt. For der står intet om fortrydelsesret, klagemuligheder og risikoen for dobbeltforsikring, siger hun.

Hos Europæiske Rejseforsikring vil kundechef Bjørn Bech Andersen ikke oplyse, hvor mange der har modtaget brevet og betalt regningen.

- Men brevet er selvfølgelig ikke udsendt for at sælge folk noget, de ikke ved, de køber, forsikrer han.

Han siger, at det meget tydeligt står i brevet, at der er tale om et tilbud på en årsafbestillingsforsikring.

/ritzau/