Opel Corsa 1,3 Ecoflex er en velkørende økonomi-mini, der holder et imponerende lavt forbrug ved hverdagskørsel - hvad vores test Sjælland rundt også viser.

Vi danskere er tosset med brændstoføkonomiske biler, og dermed er Opels nyeste sparegris allerede sikret sig en vis opmærksomhed, når forbrugstallet efter en tur i den officielle EU testcyklus lyder på 27 km/l. Og det bliver endnu bedre, for på vores økonomitestrute Sjælland rundt præsterer den lille Opel Corsa Ecoflex 24 km/l.

Og inden du tænker; "hov-hov, det er da under fabriksopgivelsen", så skal resultatet ses i sammenligning med hvad biler normalt præsterer i forhold til den kunstige fabriksopgivelse(målt over en særlig EU testcyklus), og det er her den imponerer. For normalt afviger bilerne mere negativt, og 24 km/l over en rute med masser af motorvej og frisk kørsel under hverdagslignende forhold er rigtigt flot.

Faktisk det flotteste nogen sparebil til dato har præsteret i vores 420 kilometer lange Sjælland rundt, og selvom Fords Fiesta og Golf Bluemotion på papiret er tæt på med fabriksopgivelserne, så er de i realiteten et godt stykke fra med henholdsvis 21,6 og 21,4 km/l i vores test.

Lavpraktisk spareteknik

Hemmeligheden bag Corsaens gedigne resultat er en serie lavpraktiske øko-tiltag fra kassen hvor vi finder de sædvanlige sparetips. Tips de andre producenter også gør brug af, men som Opel tilsyneladende mestre bedst. Aeorodynamikken er forbedret ved at bilen er sænket to centimeter, dækkene har mindre rullemodstand, motorstyringen er blevet optimeret sammen med turboladeren, og så er gearingen blevet højere.

Ikke atomfysik, men nok til at ecoflex kører og så yder den beskedne 1,3 liters dieselmotor alligevel imponerende 95 hestekræfter og et moment på 190 Nm.

Den højere gearing er der hvor Corsaen opleves mest som en økonomibil. Men den gør det uden den sædvanlige skavank med et for højt 5 gear. Du kan faktisk snildt kører 80 km/t i femte og så finde kræfter til acceleration.

Corsa har ikke start/stop teknologi som mange andre sparebiler. Og godt det samme, for i den virkelige verden udenfor stenbroen er det til at overskue hvad man reelt sparer på den smarte himstergims.

For mens EU's testcyklus dikterer 3 minutters til-omgang-tøffen, hvor start/stop betyder en slukket motor og dermed en flot besparelse, så er det ikke meget man holder stille sammenhængende på en sædvanlig pendlertur til og fra arbejde.

Funktionel hverdagsmini

Opel Corsa er ikke på samme måde charmerende som sine to storesøskende Asta og Insignia. Designet er ikke af samme moderne flydende slags og indvendigt er det også mere funktion end følelse. Men når funktionaliteten er i top og grundstregerne gedigne, er den visuelle oplevelse godkendt.
Pladsforholdende gør Corsa duelig som hverdagsfamilieminibil. Bagagerummet rummer 285 liter og adgangsforholdende er fine til både for- og bagsæderne.
Ecoflex har ikke kørecomputer som standard, og det er en skam, for erfaringen viser, at den lille elektroniske nørdemekanisme påvirke kørselsmønsteret. Når jeg hele tiden sidder og kigger på mit nuværende forbrug, bliver jeg mindet om ikke at holde på med speederen, og den lille konstant løftede pegefinger betyder et laverer forbrug. Så hvis du virkeligt vil spare med din Ecoflex, så husk at smid de 3.276 kroner kørekomputeren koster, og så får du fartpilot og opvarmet læderrat med i prisen.