Med den nye kompaktbil Dodge Caliber tænker det amerikanske bilmærke globalt. Ikke mindst vil man gerne ind på ind på det europæiske marked. Det sker med vanlig amerikansk sans for mundret markedsføring: 'Anything but cute'

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Den nye amerikanske krydsning mellem en kompakt familiebil og et SUV-lignende livsstilskøretøj er på erobringstogt i Europa.

Der spares ikke på krudtet med 'in-your-face-attitude' og reklamer, hvor Dodge Caliber går til tatovør og på alle måder bryder grænser. Caliber er til dem, der vil have noget anderledes.

Noget provokerende med masser af attitude.

Bilen ligner ikke de andre. Selv om den dybest set er tænkt som en almindelig familiebil a la VW Golf. Plus alle de andre i det såkaldte C-segment.

Selviscenesættelsen starter allerede ved den nådesløse front.

- Jeg viger ikke for noget, synes den at signalere. Og med 18 tommer store hjul som standard, er der også lagt op til at tromle hen over de værste forhindringer.

Men ved nærmere bekendtskab er det, som om den provokerende attitude slipper op. Efter at have glædet mig over det frække dyre, er det lidt af et antiklimaks at stige ind i bilen.

Oceaner af plads i bredden
Første indskydelse er, at interiøret er for plastik-agtigt. Den fornemmelse forstærkes, efterhånden som jeg tager detaljerne nærmere i øjesyn.

Ikke kun materialerne, men også selve designet i kabinen kunne være mere raffineret. Indretningen er enkel,instrumenteringen simpel, men til gengæld logisk.

Til gengæld er den 180 centimeter brede bil meget rummelig. Min co-driver på 1.86 cm kan snildt »sidde bag sig selv«. Uden at have knæene oppe under hagen. Og der er oceaner af plads i bredden.

Dodge har tænkt meget i detaljer. Noget er lykkedes. Andet er kikset. Tag for eksempel kopholderen. Den har indbygget lys, så den er let at finde og bruge om aftenen. Fint. Mindre fint er det, at størrelsen ikke passer til europæiske standard-produkter. Flasker og lignende står ustabilt.

Ligeledes har meningen været god, da designerne satte køling på handskerummet. Men desværre er indretningen og udformningen af rummet så uhensigtsmæssig, at drikkevarene ruller fra side til side, når du kører i bilen.

Uden europæisk dynamik
På plussiden findes regulerbar sædevarme med to trin. Caliber indeholder hele tre loftslys. Den bagerste lampe er udtagelig og kan fungere som en lommelygte.

Lygten lades op på sin plads i loftet og vil derfor altid være klar til brug.

Også en god detalje, selv om nogle nok vil mene, at de lige så godt kan smide en lommelygte ind i handskerummet.

Et stort plus er det fladt nedfældelige passagererforsæde, der giver ekstraordinær bagageplads i længden. F.eks. til surfbrættet, skiene eller et sæt hylder fra IKEA. Alt afhængig af temperament.

Bilen kører udmærket, men uden den dynamik, der ofte karakteriserer europæiske konkurrenter. Den har fremragende bremser, og den er meget lydsvag. Altså mere en luksusbil end en fræk SUV-inspireret crossover.

Den mangler lidt af de europæiske bilers finesse i betjeningen. Men det er svært at sætte fingeren på noget specielt. Den virker bare lidt ordinær at køre i. Lidt hen i retning af en forvokset Fiat Punto.

Prisen for den nye Dodge Caliber er endnu ikke helt fastlagt. Men den kommer sandsynligvis til at starte omkring 260.000 kroner for en 1.8 benzin med manuelt gear.

Det er billigt i forhold til konkurrenterne. De generøse pladsforhold og de kraftige maskiner taget i betragtning. Dodges topchef Thomas Hausch påstår selvsikkert, at ikke en eneste konkurrent i Europa kan matche Calibers pris, udstyr, motor, design og størrelse taget i betragtning.

Sympatisk bil
Måske bliver air condition standard på det danske marked. Også for basis-modellen. Den vil i så fald starte lidt højere end angivet her. Standard er også et virkeligt godt musikanlæg med ni højttalere, indstilleligt midterarmlæn, og »skidtbakke« i bagagerummet. Aircondition bliver med sikkerhed standard i dieseludgaven fra ca. 329.000 kroner med en 2,0 motor.

Alt i alt en ganske sympatisk bil til en fornuftig pris. Lidt vel amerikansk i visse henseender. Bilens problem i Danmark bliver foruden det lidet kendte brand, at den med sine markante aktion- og livsstilssignaler mest henvender sig til unge. Men de har sjældent råd til sådan en bil i Danmark.

Alligevel rart med en bil, der tør være anderledes. Selv om det mest er spil for galleriet.

Et særligt forhold er i øvrigt, at man bør købe bilen i de mindst udstyrede versioner. Stik modsat de fleste europæiske biler er det billigere at tilkøbe udstyret efter egen ønskeliste end at bestille bilen med den store pakke fra fabrikken.