Det kræver engagement og vedholdenhed, men det kan lykkes at rykke sin pensionskasse i en mere etisk og ansvarsfuld retning.

Er det vigtigt, at din pensionskasse har styr på etikken og opfører sig ansvarligt, så du undgår at støtte selskaber, som overtræder menneskerettigheder, udsætter klimaet for forurening eller understøtter børnearbejde?

Så har du mulighed for at holde dit pensionsselskab i ørerne. Men det kræver en dedikeret indsats, siger Troels Børrild, der leder Mellemfolkeligt Samvirkes arbejde med ansvarlig virksomhedsadfærd og ansvarlige investeringer.

Som det første skal man undersøge, hvad ens pensionskasses hjemmeside oplyser om ansvarlige investeringer.

»Kan man ikke finde oplysningerne, så kan man skrive og spørge efter dem,« siger Troels Børrild.

På langt de fleste pensionskassers hjemmesider kan man også se, hvilke selskaber de investerer i, via det der hedder en beholdningsliste eller en aktieliste.

»Hvis man har fulgt med i medierne og hørt om nogle sager, så kan man se på den liste, om ens pensionsselskab har penge i selskaber, som populært sagt har ondt i etikken,« siger Troels Børrild.

Derfor skal man som det andet løbende stille spørgsmål til sin pensionskasse for at sikre, at de holder det, de lover.

»Der er stor forskel på, hvor systematisk pensionskasserne arbejder med det. Så det bedste råd er at stille spørgsmål hver gang, der kommer sager, om det så er om investeringer i tobak eller store olieselskaber, som forurener,« siger Troels Børrild.

Og som kunde har man ret til at forlange, at selskabet dokumenterer, hvad de gør for at forbedre sig.

»Så hvis ens pensionsselskab investerer i selskaber som Apple, Google, Nike og Facebook, som i øjeblikket er i vælten med aggressiv skatteplanlægning, så bed om at få en konkret redegørelse for, hvad de gør,« anbefaler Troels Børrild.

Det tredje råd er ifølge Troels Børrild at søge hjælp hos organisationer. Det kan være hos WWF, AnsvarligFremtid eller Mellemfolkeligt Samvirke.

»Vi har netop startet en bevægelse af aktive pensionskunder, hvor man kan søge råd og få ammunition til de spørgsmål, man gerne vil stille,« siger Troels Børrild, der flere gange har oplevet, at pensionskasser ændrer kurs efter vedholdende kunders engagement.

Det er dog vigtigt at huske på, at der er gråzoner, og at det også kan være vanskeligt for pensionskasserne at ramme rigtigt hver gang, siger Lars Hjorth, uvildig pensionsrådgiver hos Pension Consult Forsikringsmægler.

»Selv om de virkelig gør sig umage, så kan man alligevel opleve, at der ude i tredje led er noget, der ikke må være der,« siger Lars Hjorth.

/ritzau fokus/