Kampen om at få lov til at sende musik ind i danskernes ører raser vildere end nogensinde før, og de populære streaming-apps til mobilen får nu endnu en konkurrent i form af YouTube Music.

Den nye app er fra onsdag morgen tilgængelig til alle smartphones fra de sædvanlige app stores. Den kan både bruges gratis og som premium-udgave, hvor man betaler pr. måned for blandt andet at slippe for reklamer mellem sangene.

Desuden indføres et YouTube Premium-abonnement, som ud over fordele til mobil-appen også gør brugen af YouTube reklamefri og giver adgang til flere videoer.

»Vi er virkelig glade for at kunne bringe YouTube Music til Danmark. Dermed kan vi tilbyde en ny musikstreaming, som er mere personlig end nogensinde - og som gør det nemt og enkelt at udforske alverdens musik,« siger YouTubes direktør for musiklicenser, Christophe Muller, i en e-mail til B.T.

Brugerfladen på YouTube Music. (PR-foto) Vis mere

»Når vi samtidig lancerer YouTube Premium, får folk adgang til et endnu større valg blandt originalt indhold. Vi håber, at musikfans vil tage godt imod de nye tjenester og dermed også give værdi og muligheder til artister og musikskabere,« siger han.

Musikindustriens økonomiske krise blev officielt erklæret overstået sidste år, da det kom frem, at de tre store pladeselskaber Universal Music Group, Sony Music Entertainment og Warner Music Group til sammen tjener mere end 90 mio. kroner på musikstreaming - om dagen.

Det er den svenske streamingtjeneste Spotify, som sidder solidt på markedet med over 1,1 milliard brugere på verdensplan og over 50 procent af alle streams i USA, men med Google-ejede YouTube som ny spiller på markedet er der lagt op til øget konkurrence.

Det bekymrer dog ikke Spotify-skaberen, Daniel Ek.

»Ærlig talt så fokuserer jeg ikke på konkurrenterne ... Det meste af tiden snakker vi om, hvad vi ser i markedet, hvad vi ser i forhold til, hvad kunderne fortæller os, og hvad kunstnerne fortæller os. Og når sandheden skal frem, taler de ikke særligt meget om konkurrenterne,« sagde han i maj til mediet Recode i et interview, som Spotifys presseafdeling henviser til, da B.T. beder om en kommentar.

Her kan man se, hvad man får for pengene. Appen kan kun spille musik i baggrunden, hvis man køber en premium-pakke. (PR-foto) Vis mere

YouTube Music-appen har været tilgængelig i lande som USA, England og Sverige siden maj og har ikke imponeret mediernes eksperter synderligt - dog er der enighed om, at den kan blive god med tiden.

Som det positive nævnes det enorme musikkatalog og en meget intuitiv søgefunktion. Man kan eksempelvis søge på 'den der hiphop-sang med trompet', og så kommer appen med nogle begavede bud på, hvad man gerne vil høre.

I den negative ende fremhæver amerikanske medier, at YouTube Music har kopieret Spotify alt for meget i både design og funktioner og dermed er blevet en 'Spotify light' til den samme pris.

B.T. tester YouTube Music i løbet af onsdagen og lægger dommen på bt.dk, hvor vi blandt andet svarer på spørgsmålet: Er det værd at skifte fra Spotify til YouTube Music?.