I årevis har de kæmpet mod overmagten i Formel 1, men nu befinder Haas og Kevin Magnussen sig i en ny virkelighed.

Haas har altid været det mindste hold med et budget langt mindre end konkurrenternes. Det har været David mod Goliath.

Men i år er anderledes takket være Haas' nye storsponsor Moneygram.

Det har allerede gjort en kæmpe forskel, siger Formel 1-ekspert Nicolas Kiesa. Men pengene i sig selv kan ikke løfte Haas til at kæmpe om endnu sjovere resultater.

Kevin Magnussen og Haas skal udnytte, at holdet endelig har flere penge at udvikle bilen for.
Kevin Magnussen og Haas skal udnytte, at holdet endelig har flere penge at udvikle bilen for. Foto: GIUSEPPE CACACE
Vis mere

»Allerede nu er den struktur og kapacitet af folk, de har i garagen, langt bedre end nogensinde,« vurderer Viaplay-eksperten til B.T.

»Før havde mange folk flere job. Nu kan de fokusere på deres speciale,« fortsætter Nicolas Kiesa.

Aftalen mellem Haas og det amerikanske firma bringer ifølge flere udenlandske medier omkring 200 millioner kroner ind på kontoen hvert år.

Penge, der gør Haas i stand til at udvikle og opgradere bilen i langt højere grad end tidligere år.

»Den vigtigste styrke er nok, at de fra midten af sæsonen fortsat kan udvikle bilen. Midterfeltet er så tæt i år, at hvis du taber bare et halvt sekund til konkurrenterne, så er du sidst,« siger Nicolas Kiesa.

Han fremhæver flere områder, hvor han tydeligt kan se, at Haas allerede har gjort fremskridt.

»Bilerne er mere holdbare, og de laver ikke fejl i pitten, som vi har set før, hvor hjulene falder af. De har også udviklet en bagvinge til baner som Monza med lav downforce, som de ikke kunne tidligere.«

Men én ting er, at Haas har fået nye millioner, der gør Magnussens hold i stand til at operere omkring budgetloftet.

Nu gælder det om for Haas at finde de bedst mulige folk til garagen og fabrikken.
Nu gælder det om for Haas at finde de bedst mulige folk til garagen og fabrikken. Foto: ANGELA WEISS
Vis mere

En anden er, hvordan holdet bruger de penge.

»Penge garanterer ikke hastighed. Se bare på Toyota, hvis budget var gigantisk og mange gange større end konkurrenternes i 2000erne. De vandt aldrig noget,« fortæller Kiesa.

Pengene skal med andre ord bruges klog og rigtigt, hvis potentialet skal forløses.

»Aston Martin er et godt eksempel,« fortsætter Kiesa om holdet, der i årevis har vendt og drejet hver en øre og slået langt over sin vægtklasse, og som nu pludselig kører med i toppen, fordi holdet har fået et større budget.

Den tidligere Formel 1-kører Nicolas Kiesa er ekspert på Viaplay.
Den tidligere Formel 1-kører Nicolas Kiesa er ekspert på Viaplay. Foto: Mads Claus Rasmussen
Vis mere

»Men Haas er ikke på Aston Martins niveau i forhold til mandskabet på holdet. Haas har ikke kunnet tiltrække de bedste. Det skal de arbejde sig henimod.«

Mens Viaplay-eksperten tydeligt kan se Haas' fremgang, erkender han, at den bliver godt skjult, fordi også konkurrenterne har taget store skridt frem.

Haas er nummer syv i mesterskabet efter fem løb, men uden de nye millioner og de forbedringer, de har medført i teamet, ville billedet være et helt andet.

»Så havde de ligget sidst.«

Kevin Magnussen og Haas skal på jagt efter flere point til mesterskabet, når det gælder Monacos ikoniske grandprix. Det køres søndag klokken 15. Du kan følge løbet live på bt.dk.