KOMMENTAR

Der er mange gode grunde til det - ’sort uheld’ er den primære - men det er en kendsgerning, at Kevin Magnussen ikke har fået VM-point siden Aserbajdsjans grandprix i juni. I samme periode har hans Haas-teamkammerat Romain Grosjean scoret 14 point, og i den samlede VM-stilling har franskmanden nu 24 point mod danskerens 11.

Men bare rolig. Den markante forskel i VM-point hen over sommeren afspejler ikke...


KOMMENTAR

Der er mange gode grunde til det - ’sort uheld’ er den primære - men det er en kendsgerning, at Kevin Magnussen ikke har fået VM-point siden Aserbajdsjans grandprix i juni. I samme periode har hans Haas-teamkammerat Romain Grosjean scoret 14 point, og i den samlede VM-stilling har franskmanden nu 24 point mod danskerens 11.

Men bare rolig. Den markante forskel i VM-point hen over sommeren afspejler ikke en klasseforskel på de to Haas-kørere. De er uhyre jævnbyrdige, og dén kendsgerning taler til Magnussens fordel: Med langt mindre erfaring - både med hensyn til Formel 1 i almindelighed og Haas-teamet i særdeleshed – er det bemærkelsesværdigt, at han allerede er kommet på niveau med Romain Grosjean.

Desværre skal Magnussen denne weekend i Singapore endnu en gang sidde over i den første FP1-træning, hvor Haas igen låner danskerens bil ud til Ferraris reservekører Antonio Giovinazzi. Uanset hvor meget pæn PR-speak Haas-ledelsen og Magnussen kommer med, så er det en ulempe. Men jeg håber, at Kevin Magnussen med sin erfaring fra Marina Bay-banen kan overvinde den forsinkede start på sin Singapore-weekend. Han har trods alt kørt på banen to gange tidligere, og scoret point ved begge lejligheder (nummer 10 i både 2014 og 16).

Kevin Magnussen, da han kørte på Singapore-banen for Renault sidste år
Kevin Magnussen, da han kørte på Singapore-banen for Renault sidste år Foto: diego
Vis mere

Grosjean og Magnussen er som sagt uhyre jævnbyrdige, men der er hele tiden små udsving i den interne Haas-kamp. I foråret var Magnussen længe teamets hurtigste kører, men magtbalancen svingede til Grosjeans fordel i løbet af sommeren. Det skyldtes blandt andet, at hovedparten af løbene blev afviklet på baner, der ikke var kritiske med hensyn til bremserne. De er stadig Grosjeans svage punkt, og det kan hæmme ham i weekenden.

Brembo, der har leveret bremser til Haas-teamet siden debuten i 2016, har fortalt mig, at Marina Bay-gadebanen i Singapore er en af de hårdeste for bremserne i hele VM-serien.

»Vores ingeniører har klassificeret de tyve baner i VM på en scala fra 1 til 10. Marina Bay er en af de baner, der er ekstremt krævende for bremserne. Den får sværhedsgraden 10 – ligesom banerne i Montreal, Mexico City og Abu Dhabi,« lyder det fra Brembo.

Bremserne bruges i alt 15 gange på en omgang på Marina Bay-banen. Det er rekord i Formel 1 – kun gadebanen i Monte Carlo er med 12 nedbremsninger pr omgange i nærheden, og sidste uge i Monza brugte kørerne kun bremserne seks gange på en omgang. De mange sving betyder, at der bremses på hele 23 procent af en omgang i Singapore. Samtidig er langsiderne så korte (den længste er blot 832 meter), at det er svært for bremseskiverne, der ofte når op omkring 1000 grader, at køle ned mellem svingene.

Ekstrem varme, høj luftfugtighed og en længde på næsten to timer gør Singapores grandprix til årets hårdeste rent fysisk. De mange nedbremsninger belaster også kørerne. Brembo har regnet ud, at hver enkelt kører skal trykke på bremsepedalen med cirka et tons - pr. omgang!

På grund af Grosjeans bremse-problemer bør Marina Bay-banen derfor ligge lige til Kevin Magnussens højre-fod, som er den, man giver gas med.

Der er som sagt ikke den store forskel på Haas-kørerne. Dét ved teamledelsen, der da også for længst har meldt ud, at man fortsætter med samme lineup i 2018. Men ud fra en overfladisk betragtning pynter det ikke på Magnussens renommé, at han er så langt efter Grosjean i den samlede stilling.

Franskmanden havde en sjusket weekend i Monza i forrige uge, så jeg er spændt på om magtbalancen i Haas-teamet igen er ved at svinge over til danskerens fordel.

Kort sagt: Der skulle meget gerne komme VM-point ind på danskerens konto i Singapore.