Mange forbinder Walt Disney med Mickey Mouse, Askepot og harmløse pirater, men den multinationale gigant er ved at lave ravage i hele streamingverdenen.

»Jeg tror, at Disney vil prøve at dræbe Netflix. Deres kommende streamingtjeneste bliver jo kaldt 'the Netflix killer',« siger Jakob Stegelmann, vært på tv-programmet 'Troldspejlet'.

Den 20. marts købte Disney 21st Century Fox og overtog dermed en stor del af Fox.

Købet kostede cirka 460 milliarder kroner, og Disney er nu en absolut gigant på tv- og filmmarkedet og klar til at lancere sin egen streamingtjeneste, som kommer til at hedde Disney+.

Disney hiver alt til sig

Disney har længe været i gang med at opsige aftaler og hive de film og serier til sig, som de har rettighederne til, men efter købet af Fox står det nu fast, at Disney kommer til at dominere markedet for film, tv og streaming.

Det betyder eksempelvis, at alt Marvel og Pixar nu forsvinder fra Netflix, fordi Disney vil samle alt det indhold, som selskabet har, under egne faner.

»Jeg kan ikke forestille mig nogen danske husstande, der ikke vil komme til at have Disney+, når det bliver lanceret snart,« siger Claus Bülow Christensen, digital medieanalytiker.

Han står bag Copenhagen Future TV Conference, som forsker i netop udviklingen af digitale medier, og han er enig med Jakob Stegelmann i, at Netflix er en af de streamingtjenester, der er mest truet af Disneys opkøb hos Fox.

Jakob Stegelmann.
Jakob Stegelmann. Foto: Linda Kastrup
Vis mere

Men det er ikke kun rettighederne til 'Simpsons', 'Family Guy' og karakterer fra eksisterende franchises som eksempelvis Marvel, der kommer til at betyde, at Disney får ekstremt meget magt. Det er også det massive film- og tv-serie-bibliotek, der følger med i overtagelsen af Fox.

Det kan påvirke danske kanaler

Og det er ikke alene de store udenlandske streamingtjenester, Disney kan komme til at skabe ravage hos.

»Det kunne godt skabe nogle udfordringer for DR. Man kunne frygte, at Disney ikke ville have interesse i, at der blev sendt Disney Sjov, men det tror jeg nu ikke, selvom vi ikke har så meget at sige som public service-platform,« siger Jakob Stegelmann.

Han mener også, at det kommer til at påvirke hjemme i stuerne, hvor Netflix er dominerende, men hvor man nu skal til at vælge.

For det er ikke kun Disney, der lancerer nye tjenester, der rykker ind på markedet. Også Warner og Amazon er i fuld gang. Og den udvikling kan også Claus Bülow Christensen se kommer til at skabe udfordringer i stuerne.

»Det er nogle overvejelser, man som forbruger skal gøre sig om, hvad man vil have, fordi man får mindre indhold, da det er delt ud på flere tjenester. Men Disney er den største, og man skal jo vælge,« siger han.

På trods af Disney som den største og mest dominerende på markedet vil Netflix dog stadig have sin plads i de mange danske hjem.

»Netflix er dem, der er mest truet af Disney, men de har væbnet sig i lang tid og lavet meget originalt indhold. Netflix har været meget aggressive med at brede sig, så de har et kæmpe forspring,« siger Claus Bülow Christensen.