Den svenske tøjgigant H&M mærker konsekvensen af at have trukket sig fra det russiske marked på grund af krigen i Ukraine.

Det fremgår af kædens kvartalsregnskab torsdag.

Regnskabet viser, at overskuddet i tredje kvartal lyder på 531 millioner svenske kroner. Det svarer til 361,7 millioner danske kroner.

Det er et fald på 89 procent i forhold til samme kvartal sidste år. Her var overskuddet på 4,7 milliarder svenske kroner – eller 3,2 milliarder kroner.

»Tredje kvartal var i høj grad påvirket af vores beslutning om at suspendere salget og neddrosle aktiviteterne i Rusland,« siger direktør Helena Helmersson i regnskabet.

»Det har haft en markant effekt på vores salg og lønsomhed, hvilket forklarer halvdelen af overskudsfaldet sammenlignet med tredje kvartal sidste år,« forklarer den svenske topchef.

Foruden et farvel til Rusland mærker H&M også konsekvensen af blandt andet stigende omkostninger og en afdæmpet købslyst hos forbrugerne.

Salget steg godt nok en smule, men en engangsudgift på 2,1 milliard svenske kroner (1,4 milliarder kroner) til afviklingen af de russiske aktiviteter trækker dog ned i resultatet.

Omsætningen steg tre procent fra kvartalet året før til 57,5 milliarder svenske kroner. Det svarer til 39,2 milliarder kroner.

Der er dog positive udsigter for H&M den kommende tid, hvor mange nok skal have varmere tøj til den kolde tid. Selskabets kollektion til efteråret er nemlig blevet godt modtaget ifølge topchefen.

»Efterårskollektionen er blevet godt modtaget, og salget i september er steget sammenlignet med sidste år, hvilket er et bevis på, at H&M vokser, selv når kundernes købekraft falder,« siger Helena Helmersson.

I regnskabet annonceres også en spareplan. Det skal give årlige besparelser på omkring to milliarder svenske kroner.

/ritzau/