Bagerkæden Ejvinds Bageri har meldt sig ud af den populære madspildsapp Too Good To Go, efter flere kunder har brokket sig over indholdet i de madposer, de har købt gennem appen.

Gennem appen Too Good To Go kan du som kunde købe billige madvarer fra bagere, supermarkeder, restauranter og meget mere, der hver aften laver madposer med dagens ikke-solgte varer, som Too Good To Go-kunderne allerede om morgenen har købt og bestilt via appen.

Ejvinds Bageri, der har bagerbutikker i Ringkøbing, Søndervig og Hvide Sande, har længe været en del af Too Good To Go og har dagligt tilbudt bagerposer til 29 kroner, som indholdsmæssigt har en værdi på cirka 100 kroner. Kunderne bestiller poserne om morgenen, og så kan man spændt vente og se, hvad der er i posen, når man henter den i bageren om aftenen.

Overraskelsesmomentet har dog været svært at sluge for nogle kunder.

»Nogle kunder begyndte at sætte krav til, hvad poserne skulle indeholde. Hvorfor får vi ikke en jordbærtærte, og hvorfor får jeg ikke et rugbrød i dag, når jeg fik et i min pose i går, siger de,« fortæller Maria Borggaard Bojsen, der er medejer af Ejvinds Bageri.

De sure kunder dukkede op i butikken og brokkede sig, og da den dårlige omtale nåede ud i byen, så Maria Borggaard Bojsen sig nødsaget til at træffe en hård beslutning:

»Vi har meldt os ud og har ikke lyst mere, når nogle folk ikke er glade for det og ikke kan forstå, hvorfor vi gør det. Vi udelukker dog ikke at melde os ind igen, for det er jo ikke alle kunder, der er utilfredse. Det er ærgerligt, for vi synes, at Too Good To Go er et super koncept til at mindske madspild, og som bager er det også normalt svært at vide, om man får udsolgt eller må smide brød og kager ud.« siger hun.

Selv er Too Good To Go vant til at få henvendelser fra kunder, der ikke helt forstår konceptet i, at posernes indhold varierer og ikke nødvendigvis består af søde sager:

»Det handler om madspild, og om hvad forretninger har tilbage, og derfor kan indholdet variere fra dag til dag og bruger til bruger. Der kan være en, der får en jordbærtærte ved siden af dig, mens du får et hvidt brød. Derfor står der også i vores apptekst, at man ikke er garanteret søde sager,« siger Nicoline Rasmussen, der er marketingchef i Too Good To Go i Danmark.

Appen har sin egen kundeservice, og her sidder der medarbejdere klar til at tage imod de Too Good To Go-kunder, der er utilfredse med det, de har købt. I de fleste tilfælde bliver kunden informeret om, at man altså får dagens overskydende varer, og at man derfor ikke kan være garanteret specifikke varer, men I nogle tilfælde må Too Good To Go også ringe til forhandlerne:

»Vi har en masse systemer, så hvis vi ser, at en forretning får rigtig mange klager, så tager vi fat i dem. Hvis en butik skal lave fem poser i stedet for ti, så tager vi en dialog med dem,« siger Nicoline Rasmussen.

Nicoline Rasmussen bekræfter også over for B.T., at man har taget kontakt til Ejvinds Bageri i forsøget på at få dem tilmeldt appen igen.