Nytårsaften blev flere hundrede kvinder seksuelt forulempet i Køln og i andre tyske byer. Overgrebene blev formentlig begået af udenlandske mænd og har rejst en debat om kvinders rettigheder i multikulturelle samfund. Fredag og lørdag spurgte Berlingske fire fremtrædende mænd og kvinder med anden etnisk baggrund end dansk, om krænkelserne også kunne finde sted i København. I dag og i morgen fortsætter de på samme vis med fire etniske danskere af begge køn.

Henrik Marstal. Musiker, komponist, kønsdebattør. Har skrevet bogen »Breve fra en kønsforræder«:

Kunne det ske i Danmark?

Indvandrermænds massevoldtægter af blonde, danske piger har siden 1980erne været højrefløjens skrækscenarie nummer et ved det multietniske samfund. Men bortset fra nogle få krænkere har de omkring 200.000 mandlige indvandrere og deres efterkommere herhjemme aldrig begået masseovergreb. Jeg foretrækker derfor at lade tvivlen komme dem til gode.

Er problemet arabiske mænds seksualitet?

Både ja og nej. Vi ved, at den arabiske kultur er stærkt kvindeundertrykkende, men det er et problem, der snarere er knyttet til mænds seksuelle adfærd som sådan, uanset etnicitet eller religion. Derfor bør vi i stedet bruge energien på at udfordre den generelle maskulinitetskultur, der gør voldtægt mulig i første omgang.

Bør vestlige kvinder tage forholdsregler, når der kommer mange asylansøgere?

Nu lyder det som under krigen, hvor tyske myndigheder lavede propaganda om onde russere, der ville komme og voldtage alle tyske kvinder. Det betød, at mange af ren skræk tog deres eget liv. Vi skal passe på, at denne sag ikke udvikler sig til et tilsvarende massehysteri. For indtil videre er der registreret to fuldbyrdede voldtægter – og det blev der også begået i Danmark nytårsaften. Begge dele er præcist lige forkastelige og uacceptabele, og begge dele skal derfor problematiseres.

Mads Holger. Bogaktuel forfatter og skribent. Tidligere radiovært, politiker og stifter af Klub JET:

Er problemet mellemøstlige mænds kultur?

Jeg har selv boet i Damaskus, og kort i Beirut. Der er ingen tvivl om, at den arabiske kultur er meget maskulin på godt og ondt.
Det, jeg dog finder mest interessant, er vores egen kulturs totale fravær af maskulinitet. Det er et kæmpestort problem for os selv, og som udstilles, når vi forsøger at integrere mennesker. Navnligt fra meget maskuline kulturer, såsom den arabiske.
Jeg er opvokset på Nørrebro og så ved selvsyn, hvordan mange ikke-vestlige unge begik kriminalitet og blev fulgt hjem af en hennafarvet, kvindelig socialrådgiver. Men det blev ikke taget seriøst, for man har ikke respekt for den her, undskyld mig, kvindagtighed, som vores samfund har mødt de her mennesker med.
Tiderne er skiftet, men der er stadig lang vej. Vi har brug for at genskabe maskuliniteten i vores egen kultur og ikke tabuisere det.

Bør vestlige kvinder tage flere forholdsregler?

Kvinder skal kunne gebærde sig, som de altid har gjort her til lands. Så nej, det ville være et knæfald. Ansvaret for overgreb ligger aldrig hos kvinden. Seksuelle tilnærmelser uden samtykke er både moralsk og juridisk forkasteligt. Slut, færdig.

Kristian Ditlev Jensen. Forfatter og journalist. Har siden 2012 studeret teologi:

Kunne det samme ske i Danmark?

Jeg tror, der er flere måder at svare på. Hvis man ser det som en forskel i seksualitets- eller kønskultur, foregår det allerede på livet løs. En anden måde at se det på er, at der er noget helt nyt på færde. Den interne, tyske politirapport kalder det »hinsides enhver beskrivelse«. De har simpelthen ikke set noget lignende før. Det er meget voldsomt og koordineret. Er det 15 eller 20 byer, de er oppe på? På de sociale medier bliver det kaldt rape jihad.

Hvad går det ud på?

I de fleste lande opererer man juridisk med »seksualiseret vold«. Det er en voldelig handling, men dens udtryk er seksuelt. Her kunne man tale om en form for seksualiseret terror. Det er en terrorhandling, men dens udtryk er seksuelt:
Det er koordineret, man slår til i 20 byer samtidig og generer alle kvinderne. Terror betyder rædsel, og det skaber man så hos kvinderne for at være i det offentlige rum. Så har man destabiliseret samfundet, og det er det, terror går ud på.
Så hvis det er nogle, der gramser på andre, sker det allerede. Og selv hvis det er en decideret terrorhandling, er det næsten mystisk, det ikke er sket herhjemme. Vi er jo et ret oplagt mål. Så det skulle ikke undre mig, om det kommer.

Jon Stephensen. Teaterdiretør på Aveny-T, samt scenograf, arkitekt og skribent:

Kan det også ske i Danmark?

Det håber jeg ikke. Men vi blev også overraskede over, at det kunne ske i Tyskland og andre steder.
Det, der skete, skal fordømmes på det groveste, og hvis det handler om religion, skal vi ikke lægge fingre imellem i form af blødsødenhed eller misforstået humanisme. Og det er vigtigt, at vi ikke blander flygtningedebatten ind i det.
Måske er det ikke et spørgsmål, om det kan ske i Danmark, men at det allerede sker, uden at der for alvor bliver råbt op om det.
Uanset, hvor absurd det lyder, virker det som om, der har været en accept af, at kvinder selv er lidt ude om det, hvis de er fulde og letpåklædte i det offentlige rum. Det skal vi gøre op med. Det er ikke kvindens egen skyld i nogen som helst sammenhænge.

Bør danske kvinder tage ekstra forholdsregler med de mange asylansøgere?

Der råber jeg højt NEJ. Sådan skal det ikke være. Det er uacceptabelt at anstaste kvinder, og de grænser skal være skarpt optrukket.
Men jeg bryder mig heller ikke om, at det bliver stillet sådan op. Det puster til en fremmedfjendsk holdning, som det lige nu sker i Tyskland.
Jeg vil ikke lukke øjnene for, at der kan være problemer i mødet med andre kulturer. Men det må hverken forandre kvinders eller det danske samfunds måde at reagere på.