Hånden på hjertet: Har du også fået råd og vejledning i en forretning for derefter at tage hjem og købe den helt rigtige vare billigere på nettet?

Fænomenet er efterhånden velkendt, men nu erklærer en Intersport-butik krig mod vejlednings-gratisterne.

Butikken, som ligger i den schweiziske by Frutigen, er så træt af at folk bruger løs af ekspedienternes ekspertise, men intet køber, at de simpelthen er begyndt at forlange penge for at vejlede kunderne.

Det skriver det schweiziske medie 20 minuten.

Nu koster det 24 schweizerfranc (163 kr), at få en times hjælp af en førsteårs lærling, og vil du fremover gøre brug af en færdiguddannet topsælgers ekspertise, koster det intet mindre end 75 schweizerfranc - svarende til 511 kr i timen.

Og nej; du slipper ikke for at punge ud for betjeningen, selvom du ender med at købe varen til sidst.

Det kunne lyde som et konccept, der ville skræmme kunderne langt væk, men virkeligheden er ifølge Intersport-forretningen i Frutigens leder, Beat Zürcher, en helt, helt anden.

»Mange kommer nu velinformeret ind i forretningen og køber uden at få råd fra vores ansatte, siger han til 20 minuten, og fortsætter:

»Det er paradoksalt: Nu bruger de ikke internettet til at købe varen, men kun til information.«

Ifølge butikschefen har både bankdirektører, optikere og isenkræmmere udvist interesse for det nye koncept, fordi også de oplever, at kunderne gør brug af kyndig rådgivning for så at købe varen andetsteds.

Intersports mange kunder rundt om i verden kan dog ånde lettet op.Sportsbutikskædens talsmand Roger Riegendinger understreger overfor 20 Minuten, at de ikke vil anbefale eller gøre brug af modellen.

Men hvis andre specielforretninger tager konceptet til sig, bliver det hurtigt dyrt at være kunde.