Mindre er bedre. Så simpelt kan det udtrykkes, den nye slags film, Nordisk Film og TV 2 vil til at producere med fire danske filminstruktører. Slut med store produktionshold, slut med mange besværlige gennemskrivninger af manuskripterne og slut med de store budgetter.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>I virkeligheden er det en slags resultat af mekaniseringen. Mens der med gammel produktionsteknik nemt kunne være op til 50 mennesker om at lave en spillefilm, kan det med den nye teknik klares med ti.

Det betyder ikke, at filmene bliver dårligere, nærmest tværtimod. Men i den nye type film, som får fællesbetegnelsen »Director's Cut«, er det ideen, historien, der sættes i højsædet.

»Director's Cut betyder dels, at det er instruktøren, der har den endelige afgørelse, altså at der ikke er en hel række producenter, som også skal pille ved filmen. Men det betyder også, at vi skærer en masse væk. Væk med de store hold, væk med de store budgetter, ind til benet, ind til den gode historie,« fortæller Rumle Hammerich, selv filminstruktør og derudover direktør for Nordisk Film Production, der sammen med TV 2 står bag det nye initiativ.

Det betyder ikke, at det bliver lavbudget-film. En gennemsnitlig dansk spillefilm koster omkring 12 mio. kr., den helt faste budgetramme for Directors Cut-filmene bliver 8,5 mio.

»Men lavbudgetfilm er typisk film, hvor budgettet bliver skåret ned flere gange undervejs. Man kan næsten sige, at det er at servere en herregårdsmiddag, hvor råvarerne er købt i Netto. Her lægger vi begrænsningen på forhånd, og det er jeg sikker på, vi får glæde af,« siger Lars Kjeldgaard, producent, der sammen med instruktøren Åke Sandgren på Nordisk Film har udviklet ideen til »Director's Cut«.

Åke Sandgren, instruktør af bl.a. filmene »Dykkerne« og »Et rigtigt menneske«:

»Det plejer at være sådan, at man skal bruge en frygtelig masse kræfter på at få finansieret den film, man vil lave. Og i løbet af den tid forbløder ideen desværre ofte. Med »Director's Cut« er tingene på plads, og jeg er sikker på, at det vil give filmbranchen mulighed for at lave flere film. Man skal værne om lysten til at lave film. Og jeg er sikker på, at det i det lange løb også vil give arbejde til flere i filmbranchen, selvom holdene altså bliver mindre.«

»Selvfølgelig står vi i gæld til dogme-projektet, men dette bliver ikke dogmefilm, her lægges først og fremmest økonomiske og produktionsmæsssige rammer. Og så er historien altså helt afgørende,« siger Åke Sandgren.

Der er planlagt fire film i projektet. De laves af instruktørerne Morten Arnfred, Birger Larsen, Tomas Villum og debutanten Christoffer Boe, der har imponeret meget med sin afgangsfilm fra Filmskolen.

Den første film bliver sandsynligvis optaget i efteråret, og resten skulle blive færdige i 2002-2003. Og når de har været vist i biograferne, kommer de senere på TV 2.

»Det bliver den sædvanlige tidsforskydning på to år, før de kan vises på TV 2. Og jeg er sikker på, at både publikum i biograferne, seerne og filmbranchen vil få glæde af dette initiativ,« siger Adam Price, dramachef på TV 2.

De to private investorer, TV 2 og Nordisk Film, skyder halvdelen af de 8,5 mio. i hver film, resten skal skaffes via bl.a. Filminstituttet.