Gang på gang står danske kunstnere i kø i pladebutikken for at købe deres egne plader.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Flere forhandlere har overfor B.T. bekræftet, at det er et ganske normalt syn, at en pladeaktuel musiker henter kasse efter kasse med sine egne plader, for at sælge dem til koncerter og lignende. Plader, kunstnerne kunne have fået meget billigere ved pladeselskabet, men som de foretrækker at betale fuld pris for, for at komme med på hitlisterne. Men formanden for IFPI, de danske pladeselskabers brancheorganisation, Michael Ritto, mener ikke, at det har nogen indflydelse på hitlisterne.

»Den måde, man laver hitlisterne på, gør, at hvis der er nogen butikker der sælger uforholdsmæssigt mange af en bestemt plade, så bliver de luget ud i statistikken. Det kan godt være, at der er nogle der forsøger på det, men jeg tror ikke det virker.

Spild af tid og penge
Det vil blive opdaget. Så er der en rød knap der lyser og salget bliver regnet fra,« siger Ritto. Via sin direktørpost i selskab MBO repræsenterer han specielt bl.a. Brother+Sister, Simone, Sanne Salomonsen, Anne Gadegaard, Jakob Sveistrup og Shu-Bi-Dua på den aktuelle top 40.

Han mener derfor, at kunstnerne spilder både tid og penge på hitliste-nummeret.

Alligevel er det yderst sjældent, at analyseinstituttet AC Nielsen AIM, som leverer den statistik, der ligger til grund for den officielle danske album-hitliste, opdager at der bliver købt ekstraordinært mange af en bestemt plade.

»Hvis der er uregelmæssigheder, så kan vi gå ind og justere i tallene. Men det sker meget, meget sjældent. Vi har måske en sag om året eller hvert andet år. Vi har lavet de her hitlister siden 1993, så vi har snart set alle numre,« siger konsulent ved AC Nielsen AIM, Steen Hansen.

200 vil påvirke listen
Han bekræfter, at der ikke skal så meget til for at påvirke hitlisterne i et lille land som Danmark.

»Et par hundrede plader ville helt klart være nok til at påvirke placeringen på hitlisten. I hvert fald i de mere sløve perioder, sidst på måneden for eksempel,« siger han.

Hvis man påvirker pladesalget ad bagvejen, giver det et misvisende billede af salget, mener Michael Ritto.

»Rent politisk synes jeg, det er noget pjat, og jeg tager da afstand fra det. Det er ikke ulovligt, men jeg tror heller ikke, at det forekommer, uden at det bliver opdaget. Jeg tror folk overvurderer betydningen af det,« mener han.

Det står i skarp kontrast til forhandlernes egne oplevelser af kunstnere, som igen og igen køber deres egen plader. Og i kontrast til, at AC Nielsen AIM blot konstaterer afvigelser fra det sædvanlige pladesalg en gang om året.