Tidligere moderedaktør på Woman Charlotte Sandgren løfter sløret for, hvordan du bliver festivalklar på den stilede måde.

. Det kan godt være, at en hel lejr går rundt i bæverkostumer, men for mange er årets Roskilde Festival også en chance for at blive set i det helt rigtige sæt tøj.

Det er heldigvis stadig tjekket at hoppe i gummistøvler og en regnjakke, når det står ned i stænger, forklarer Womans tidligere moderedaktør, Charlotte Sandgren, der i dag driver sit eget kreative bureau.

Hun giver her et par bud på, hvordan moden på Roskilde Festival 2016 tager sig ud i år.

- I bund og grund ændrer folk ikke særlig meget på deres egen stil, når de tager på festival. Men de tænker praktisk, og vi kan takke Kate Moss for at vise, hvordan gummistøvler kan gøres sexede, siger Sandgren til Ritzau Fokus.

I år er det alt det rundt om tøjet, der er med til at definere stilen for mange af festivalens gæster. Kasketter, solbriller og sneakers bruges til at markere sig, forklarer Charlotte Sandgren.

- Festivalstilen med korte shorts, t-shirts, sweatshirts og gummistøvler eller sneakers holder stadig, men det er i tilbehøret at folk viser deres personlige udtryk, forklarer hun.

Både tilbehør og tøj er i højere grad end tidligere defineret af mærker, vurderer hun. Alt afhængig af, om man er street, hipster eller klassisk kan mærker som Ralph Lauren, Champions, Supreme eller Northface sende et signal om ens modesans.

- Regnjakker og t-shirts skal helst have et mærke af en art. Folk trækker ikke bare en hvid t-shirt fra H&M over hovedet, men vælger et mærke, der sender et signal, siger Sandgren.

Samtidig ser hun mange sweatshirts over festivalgængernes skuldre, der tydeligvis har nogle år på bagen. Der er gået mode i at finde en vintage-trøje i en genbrugsbutik, og den tendens er flyttet med på festivalen.

- Generelt er folk bare cool på den afslappede måde. Mændene er lidt mere street i år og kvindernes tøj er lidt mere maskulint end ellers, slår Charlotte Sandgren fast.

/ritzau/FOKUS