Det var en træt men glad Kevin Magnussen, der afsluttede sin første test for Haas-teamet. Med 118 omgange var han dagens flittigste kører på Circuit de Catalunya, og som mandag endte han også sin anden testdag med fjerdebedste tid.

»Vi har lært en masse om den nye bil, og jeg er superglad,« sagde han.

»Men det har også været hårdt.«

Den nye generation af Formel 1-biler er med markant bredere dæk betydeligt hurtigere end tidligere. De bredere dæk øger hastighederne i mange sving med 20-30 km/t, og det gør g-påvirkningerne på kørerne langt større end tidligere.

»Jeg var forberedt på, hvor hårdt det ville blive i svingene og har trænet målrettet for at modstå de sideværts påvirkninger. Men jeg er overrasket over, hvor meget hårdere det også er blevet at holde hovedet oprejst under nedbremsningerne. Jeg tager torsdag hjem til København for at forbedre mine nakkemuskler til næste uges test – så jeg kan se, hvor jeg kører, når jeg bremser ned,« forklarede han.

At Kevin Magnussen er i topform understreges af, at han er den eneste kører i feltet, der har gennemført to testdage i træk. Alle andre team har skiftet deres kørere, men Haas-ledelsen har vurderet, at Magnussen kunne klare to dage lige efter hinanden.

»Jeg kan godt mærke, at jeg har kørt en masse omgange,« sagde han.

»Jeg er glad for, at min hårde træning i vintermånederne har båret frugt. Der har da været tidspunkter, hvor jeg tænkte: ’Behøver jeg virkelig det her?’ Men det gjorde jeg.«

Magnussens nye teamkammerat, Romain Grosjean, overtager i dag Haas-raceren og får også to dage i træk. Men i morgen bliver Circuit de Catalunya oversprøjtet med vand, så den nye generation af regnvejrsdæk kan blive testet, og her vil g-påvirkningerne være langt mindre end på tør bane.

Kevin Magnussen føler, at de nye, hurtigere biler kommer hans kørestil i møde.

»Jeg har helt sikkert haft en tendens til at ’over-køre’ de Formel 1-biler, vi brugte i 2014-16 – og det gav kun problemer. Med 2017-bilerne bider min aggressive stil mig mindre i røven …«

»De nye biler er meget sjovere at køre. Det er en helt anden måde at køre racerbil på. Før var det altid et kompromis, hvor man skulle passe på dækkene – den slags er frustrerende for en racerkører. Nu er det meget mere flat-out, og det er helt vildt, så hurtigt man kan køre.«

Med fjerdebedste tid på begge vinterens to første testdage er det et optimistisk Haas-team, der gør klar til Formel 1-sæsonen, der begynder med det australske grandprix 26. marts.

»Det har været en opmuntrende start,« sagde teamchef Guenther Steiner til BT.

»Midterfeltet virker meget tæt, og det er stadig for tidligt at vurdere styrkeforholdet mellem de enkelte team. Men det ser ud til, at vi er med i midterfeltet – og det er dér, vi gerne vil være.«

Romain Grosjean sluttede på sjettepladsen i sæson-premieren i Australien sidste år, og Magnussens omgangstider på Circuit de Catalunya har fået Haas-chefen til at drømme om yderligere point, når 2017-sæsonen begynder.

»Det har man da lov at håbe på,« siger Steiner.

»Lige nu ser det ud til, at vi har potentiale til at score point i Melbourne.«

»Jeg vil da gøre, hvad jeg kan for at leve op til Guenthers optimisme,« tilføjer Magnussen.

»Det ser lovende ud, men det er for tidligt at sige præcis, hvor vi er i feltet.«