»Han må da have overvejet, at det godt kunne blive lidt akavet.«

Onsdag indviede kong Frederik det nye campus for Danmarks Medie- og Journalisthøjskole i det københavnske Ørestad – noget, der godt kan virke som et umage match, når Kongen samtidig er kendt for at tage afstand til pressen.

Dét hæfter kommunikationsrådgiver Anna Thygesen sig i hvert fald ved.

»I princippet kunne man forestille sig, at det var et 'hadejob' at kigge på i kalenderen, og at han har tænkt: 'Åh nej, ikke lige det'. For nu er målgruppen jo lige pludselig en del af den kommende presse,« siger hun til B.T. 

Fagbladet Journalisten, der selv var til indvielsen, bed mærke i, at journalisterne var 'nidkært placeret bag striber af tape' og 'uden mulighed for på noget tidspunkt at stille spørgsmål til Kongen'.

I sin tale hyldede kong Frederik dog de studerende på DMJX, som han kaldte for 'fremtidens formidlere', der 'vil gøre en kæmpe forskel'. 

En hyldest, der i mindre grad normalt kommer til udtryk i Kongehusets ellers lukkede kommunikation, mener Anna Thygesen.

Kongen kom også ind på den 'stigende grad af misinformation' i samfundet, som han mener bliver grund til, at den fremtidige presse kommer til at 'bruge mere tid på at gå deres fundament efter i sømmene'.

Kunne budskabet om 'fake news' være en potentiel stikpille til den danske presse?

»Ja. Det kan godt være, at budskabet var møntet på egen krop. Kongehuset har selvfølgelig også en interesse i, at der ikke kommer forkerte nyheder ud om dem – men der er stor forskel på 'fake news' og så historier, man ikke vil have ud,« pointerer hun.

Anna Thygesen bemærker også, at Kongehuset før er blevet beskyldt for at manipulere et billede af prins Vincent og prinsesse Josephine, og derfor skal huske at 'feje for egen dør'.

»Kongehuset har over en million følgere på Instagram, og derfor skal de også holde orden i eget hus,« siger hun.

Kommunikationsrådgiver Anna Thygesen er også med i det seneste afsnit af B.T.s royale podcast 'Kongehuset bag kulissen', som du kan lytte til her: