Det fremadstormende lavpris-flyselskab Norwegian åbner i de kommende år 20 nye langdistance-ruter fra Skandinavien til Fjernøsten og Nordamerika.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Det er endnu en glædelig nyhed for de prisbevidste forbrugere, men formentlig samtidig et slag mod kriseramte SAS, der får svært ved at hamle op med det norske discount-selskabs billigbilletter.

- Der er ikke nogen tvivl om, at Norwegian vil gøre alt, hvad de kan for at vise, at de er konkurrencedygtige, og priserne på de nye ruter vil være meget lavere end dem, vi ser nu. Det er en del af strategien, når man åbner en ny rute, at der kommer en masse slagtilbud for at slå sit navn fast, og Norwegian vil som dedikeret lavprisselskab gøre endnu mere for at kippe med flaget og vise kunderne, at de kan slå andre selskaber på prisen, vurderer luftfartsanalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank.

I første omgang får danskerne glæde af billige flybilletter til destinationerne New York og Bangkok, men i løbet af fire-fem år er planen, at Norwegian også vil flyve til mange andre fjerne byer, som især skal trække de forretningsrejsende til.

- Der vil bl.a. være naturlige destinationer i Kina, hvor især Beijing er interessant. Men en by som Shanghai kan også være interessant, ligesom New Delhi i Indien er en af de byer, vi kigger på. Derudover vil det være naturligt at se på bl.a. Miami og den amerikanske vestkyst, siger Norwegian's topchef, Bjørn Kjos, i et interview til Berlingske Business.

Ingen andre lavprisselskaber har forsøgt sig med lange ruter, så branchen venter ifølge Jacob Pedersen med spænding på Norwegians jomfruflyvning over Atlanten.-  Det er en meget mere kompleks opgave at flyve langdistancer, det kræver større volumen og er mere omkostningstungt. Det kan på sigt få Norwegians priser til at stige til det niveau, vi kender fra i dag, siger han.

Så det er om at få plads på de interkontinentale lavprisfly, så snart ruterne åbner. Det sker ifølge Bjørn Kjos fra Norwegian indenfor 4-5 år, hvor de omkring tyve destinationer vil blive fordelt ligeligt mellem København, Oslo og Stockholm. Det er dog sandsynligt, at nogle af de ruter, der allerede ligger fast, som fx København - Bangkok og København - New York kan komme hurtigere på vingerne.