Man har ret til kompensation, når flyet er forsinket. Men det har flyselskabet Primera Air nu fået lov at teste ved Højesteret, og indtil da står andre lignende sager stille.

Hvis flyet bliver forsinket eller aflyst, kan man som passager være berettiget til flere tusinde kroner i godtgørelse. Men nu tyder meget på, at nogle passagerer kan komme til at vente længe på godtgørelsen.

Det drejer sig om de passagerer, der har valgt at få et advokatfirma som Airhelp og Flyforsinkelse.dk til at føre erstatningssager i stedet for, at de selv skal gå gennem Trafikstyrelsen for at få deres penge. Passagerne skal betale advokatfirmaerne 25 procent af erstatningen, og det er gratis, hvis sagen tabes.

Det islandske flyselskab Primera Air har netop fået tilladelse til at teste byrettens afgørelse om erstatningskrav for flyforsinkelser i Højesteret. Og i følge Højesteret kan der gå op i mod to år, før der falder dom. Indtil da forventes alle byretskendelser om erstatning på området ikke at blive behandlet,

Det vækker opsigt hos Forbrugerrådet.

»Det er en uholdbar situation for de passagerer, der har sager kørende, at de bliver sat i bero, indtil Højesteret afgør sagen. Der er jo nogle ret klare EU-regler på området, som siger, hvad man som passager har ret til, og dem synes vi, flyselskaberne skulle tage at overholde,« siger administrerende direktør i Forbrugerrådet, Lars Pram.

For de passagerer, der vælger selv at håndtere sagen via Trafikstyrelsen, mener Lars Pram ikke, sagen i Højesteret bør have nogen betydning:

»Vi går ud fra, Trafikstyrelsen fortsætter med at behandle de klager. Også selv om der nu verserer en sag i Højesteret. Der må være en masse oplagte sager, som helt klart ligger inden for rammerne af EU-reglerne, og dem kan Trafikstyrelsen jo sådan set bare afgøre,« siger han.

Forbrugerrådet og brancheorganisationen for luftfartsselskaberne, Dansk Luftfart, er ikke enige om, hvornår en forsinket afgang bør give kompensation til passagerer.

En teknisk fejl på et fly er selskabernes ansvar, mener Forbrugerrådet, mens Dansk Luftfart tidligere har sagt, at så stram en fortolkning kan ende med at gå ud over sikkerheden.