Salgsdirektør i TV 2 skrev "tillykke" til Statsministeriets kampagneleder efter folkeafstemningen om tronfølgeloven. "Dejligt, at det lykkedes til sidst".

Statsministeriet og TV 2 arbejdede tæt sammen om at få et ja til tronfølgeloven ved folkeafstemningen i juni. Det viser papirer, som dagbladet Information har fået aktindsigt i.

Dagen efter tronfølgeafstemningen sender TV 2's salgsdirektør, Peter Olafsson, en mail til Statsministeriets kampagneleder, Torben Skovgaard Andersen, som han gratulerer med ja'et.

- Hej Torben. Allerførst et stort tillykke med resultatet, det var dejligt, at det lykkedes til sidst, lyder det i mailen.

Salgsdirektøren foreslår samtidig, at de to holder et møde inden sommerferien, "så vi kan få evalueret hele kampagneforløbet".

I SF er medieordfører Holger K. Nielsen forundret over, hvor tæt samarbejdet har været.

- Den her type samarbejde ligger langt ud over, hvad der er TV 2's opgave. Så jeg vil meget opfordre til, at man tager en evaluering af forløbet på TV 2 for at finde ud af, hvordan det er gået til, siger han til Information.

Medieforsker Frands Mortensen, mener, at gratuleringen bekræfter, at der var tale om en ja-kampagne, og ikke bare en kampagne for at få vælgerne til at stemme. TV 2's direktør, Merete Eldrup, afviser, at stationen er gået over stregen.

Statsministeriet betalte 1,5 millioner kroner for reklameblokkene på TV 2, skriver avisen.

/ritzau/