Efter alt at dømme vil Dansk Supermarked blive hos APM, selv når ny koncernchef træder til. Detailkæden kører godt, og APM behøver ikke likvider.

Fokus på kerneforretningerne olie og container.

Det kan være den vej, den nye koncernchef i A.P. Møller-Mærsk Nils Smedegaard Andersen kommer til at gå, når han har fået sat godt til rette i chefstolen på Esplanaden. Men det behøver ikke umiddelbart at betyde et frasalg af Dansk Supermarked, som Danmarks største koncern ejer 68 procent af.

Analytikerne er uenige, om detailkæden vil blive solgt eller ej. Analytiker Jens Thomsen fra Jyske Bank påpeger, at Dansk Supermarked er en selvkørende virksomhed, der ikke skal have tilført likviditet. Og at detailkæden med Netto, Føtex og Bilka gør det rigtigt godt.

Heller ikke Finn Bjarke Petersen, analytiker fra Standard & Poor's Equity Research, mener, at der er et frasalg på vej, når Smedegaard overtager topposten efter Jess Søderberg, mens aktieanalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank mener dog, at detailkæden vil blive sat til salg - men der kommer til at gå lidt tid, før det kommer til at ske.

/ritzau/