Selvom man ofte hører, at symmetriske træk, høje kindben, store øjne og lignende er noget vi universelt forbinder med skønhed, har vi vidt forskellige opfattelser af, hvordan det ideelle billede af vores ansigter ser ud. Det er i hvert fald konklusionen i et nyt eksperiment.

Retoucheringen af kvinder på forsider og i reklamer er kommet så vidt, at selv Hollywood-stjerner siger fra over for det photoshoppede ideal. Også helt almindelige kvinder påvirkes af modebranchens fokus på rynkefrie ansigter og slanke taljer. Så meget, at de bliver syge af det.

Fotograf og psykolog Scott Chasserot satte sig for at finde ud af, hvordan moderne mennesker opfatter deres egen fysiske skønhed. Derfor søsatte han projektet ”Original ideal” og fandt 14 frivillige deltagere, der aldersmæssigt gik fra folkeskolealderen til pensionsalderen. Han fotograferede dem uden make-up i svag belysning og instruerede dem i at lave så neutralt et ansigtsudtryk som muligt, skriver teknologisitet Wired.com.

Derefter satte han sig til rette foran computeren og begyndte at retouchere billederne i varierende grad. På billederne i den mere ekstreme ende lavede han højere kindben, gjorde pupiller mørkere og læber mere fyldige, så ansigtstrækkene svarede til de idealer skønhedsindustrien dikterer, mens det på andre billeder var svært at se forskel på før og efter billedet, fordi han havde redigeret dem så minimalt.

Deltagerne blev efterfølgende sat foran en computer, der viste de mange forskellige retoucherede udgaver af deres originale portrætbillede i et splitsekund. En hjernescanner, deltagerne havde fået monteret på hovedet, måle så, hvilke billeder, der vakte størst interesse og begejstring.

Til sidst satte Scott Chasserot det originale billede op over for det billede, deltageren havde reageret mest positivt på ifølge hjernescanningen.

Og resultatet var slående. Det var nemlig ikke muligt at konkludere, at et bestemt skønhedsideal dominerede gruppens opfattelse. Det var meget individuelt i hvor høj grad, deltagerne var til det meget photoshoppede look, eller det mere rodede og naturlige look. Mens andre igen valgte billeder, der lå meget tæt op ad deres originale portrætbillede.

Selvom metoden ikke er strengt videnskabelig, mener Scott Chasserot, at resultaterne kan være med til at stille spørgsmålstegn ved den visuelle kultur, vi lever i, og hvordan den påvirker vores selvopfattelse, siger han til Wired.

Se billederne og læs mere om projektet her.

Artiklen er oprindeligt bragt i Alt For Damerne

LÆS OGSÅ: Så meget snyder modelbillederne

LÆS OGSÅ: Drop makeuppen: Det er cool at være naturlig

LÆS OGSÅ: Ny og nem makeup-trend hylder en "hudfejl"