Sort magi, heksedoktorer og afskårne kønsdele. Afrika er på mange måder stadig et mystikkens kontinent, når det kommer til overtro. BT har talt med en antropolog fra Københavns Universitet omkring den makabre sag, hvor danske Peter Frederiksen er i centrum.

Den 63-årige danske mand Peter Frederiksen der sidder varetægtsfængslet til og med 28. september i Sydafrika, har tidligere hævdet, at det var hans 28-årige hustru, der bad ham gemme 21 kønsdele i sin fryser i parrets hjem i Bloemfontein. Han har hævdet, at hun er meget overtroisk, tror på heksedoktorer og at hun ville sælge de mange gemte kønsdele i Lesotho.

Men hvilken status har heksedoktorer og omskæring i det sydafrikanske samfund? BT har spurgt Bjarke Oxlund, der er lektor i antropologi ved Københavns Universitet, som har tilbragt tre år i Sydafrika for at skrive sin ph.d.

Først og fremmest er både medicinmænd, traditionelle healere og heksedoktorer en del af hverdagen for mange afrikanere. Men sondringen mellem en heksedoktor, medicinmand og healer kan i princippet ændre sig, alt efter hvilken forespørgsel kunden kommer med. Som udgangspunkt vil man sige, at medicinmænd og healere er dem, der bruger urter til at helbrede folk, hvorimod heksedoktorer arbejder med det okkulte. Mange afrikanere er overbevist om, at heksedoktorer eksempelvis kan komme i kontakt med ånder.

»Man siger, at heksedoktorer kan beskytte folk mod overnaturlige fænomener, men de kan også nedkalde dæmoner over andre,« siger Bjarke Oxlund til BT.

Ifølge ham forekommer der meget bizarre forbrydelser i landet, hvor sort magi spiller en faktor - dog er det et sjældent syn.

»Der har været mord, hvor man har fundet lig uden kønsdele. De har formentlig indgået i en magisk kontekst.«

Tror ikke på tilfældigheder
I store dele af Sydafrika tror man ikke på tilfældigheder , og derfor er det for nogle populært at tage til den lokale heksedoktor, som de fleste lokalsamfund og townships har.

»Rigtigt mange sydafrikanere tror på, at deres forfædre er virksomme i denne verden. Mange tror, at traditionelle healere kan løse problemer, som læger og sygeplejerske på sundshedscentre ikke kan løse. Enhver form for mental sygdom og seksuelle sygdomme – de bliver ordnet af heksedoktoren.«

Hvis en afrikaner får en forkølelse, så vil flertallet gå til lægen og på apotek. Der er dog en mindre gruppe, der ville opsøge en medicinmand, traditionel healer eller heksedoktor, hvis de fortsætter med at blive syge. For det kan jo ikke være tilfældigt at lige ham eller hende bliver syg. Personen, som de opsøger, kan komme i kontakt med personens forfædre og finde ud af, om der eksempelvis skal ofres en ged eller høne, hvis de har forbrudt sig mod forfædrene på en eller anden vis.

Peter Frederiksen har tidligere hævdet, at hustruen ville sælge de afskårne kønsdele, og selv om det langt fra er sikkert, så kan der være en pointe i, mener Bjarke Oxlund.

»Afskårne kønsdele kan have en stor værdi. Der findes jo et 'black magic market', og der kunne man godt forestille sig, at man kunne afsætte sådan en vare. Der er mange afrikanske mænd, der kan finde på at gå til en traditionel healer for at få hjælp. I de mest bizarre tilfælde har afskårne kønsdele indgået i en eller anden form for mærkværdigt ritual,« siger han.

»Lyder ikke som traditionelt omskæringsritual«
I forhold til selve omskæringerne mener Bjarke Oxlund, at det der angiveligt er sket i Peter Frederiksens hjem i Bloemfontein er mærkeligt.

»Omskæring af både drenge og piger har traditionelt været forbundet med overgangsritualer, når man går fra barn til at blive voksen. Det man så kan sige er, at det måske ikke er tilknyttet et klassisk ritual. Der ville det foregå i grupper for piger i en bestemt alder som et fællesritual. Det lyder det ikke som om,« siger han.

Dermed kan det tyde på, at det ikke har været det, som der er tale om, da politiet frygter, at Peter Frederiksen har omskåret en 7-8 år gammel pige. Og hun ville i givet fald være alt for ung til at være med i sådan et overgangsritual.

Derudover peger Bjarke Oxlund på, at Sydafrika er en del af kontinentet, hvor der ikke er udpræget tradition for at foretage kvindeomskæringer, selvom de selvfølgelig kan forekomme.