Den bare 16-årige Brooklyn Beckham har fået flere af modebranchens anerkendte fotografer til at fare op, efter han i weekenden stod bag billederne til Burberrys nye parfumekampagne.
Victoria og David Beckhams ældste søn, Brooklyn Beckham, har ikke erfaring som professionel fotograf, alligevel blev han hyret til at tage samtlige billeder til modehuset Burberrys kommende parfumekampagne.
Det er noget, der har skabt røre blandt erfarne modefotografer, der mener, at det nedgør de færdigheder, den træning og det hårde arbejde, som lægger bag de professionelle fagfolks erhverv.
Det skriver det engelske medie The Guardian.
16-årige Brooklyn Beckham offentliggjorde fredag på sin instagram-profil, at han glædede sig til at skyde billederne til kampagnen.
Excited to photograph the @Burberry campaign tomorrow. Watch it live on their Instagram & Snapchat
Kendis-sønnen har knap seks millioner følgere på instagram. En del af kritikken går på, at det udelukkende er derfor og på grund af det famøse efternavn, at Burberry valgte ham til opgaven.
Modefotografen Chris Floyd, der særligt er kendt for sine markante portrætter af berømtheder, herunder Stephen Fry og Paul McCartney, siger til The Guardian, at Burberrys beslutning er mangel på respekt overfor hårdtarbejdende fotografer.
Han indrømmer dog, at det er klogt at vælge en så populær teenager med så mange følgere, men understreger, at det intet har med professionel fotografering at gøre.
En anden fotograf, Jon Gorrigan, er sikker på, at hele produktionen må have været sat op af professionelle, så Brooklyn Beckham blot skulle trykke på en knap, når han ankom, for han kan umuligt have erfaringen til det, det kræver.
»Det gør mig rasende, fordi jeg har lært mit håndværk og andre fotografer lærer deres håndværk, men han lærer ikke sit. Jeg kan forstå, at de gør det, for at få den yngre generation til at interessere sig for Burberry. Det irriterer mig. Navne sælger, gør de ikke?,« siger Jon Gorrigan til det engelske medie.
Modehuset med de karakteristiske tern har fulgt Brooklyn Beckhams Instagram-profil, hvor han flittigt deler billeder fra sit liv, og de faldt for hans stil, forklarer den administrerende diektør.
»Brooklyn har et virkelig godt øje for billeder, og Instagram fungerer glimrende for ham som en platform til at fremvise sit arbejde. Hans stil og attitude var præcis, hvad vi ønskede at fange i denne nye parfumekampagne,« siger Christopher Bailey, der er kreativchef og administrerende direktør hos Burberry til det engelske medie.
Hele seancen kunne følges på Snapchat og Instagram, her er et udvalg af den spirrende fotografs billeder: