Fredagens dom vil gøre det nemmere for Apple-kunder at bytte sig til nye telefoner fremover, pointerer Tænk.

København. David Lysgaards retlige sejr over Apple bør få gigantvirksomheden til at ændre sin procedure, når kunder fremover vil bytte en defekt iPhone.

Sådan lyder meldingen fra Forbrugerrådet Tænk, efter at retten i Glostrup fredag gav Lysgaard medhold i, Apple ikke måtte give ham en telefon med brugte dele som erstatning for en fabriksny.

- Det får forhåbentligt den betydning, at Apple ændrer sin procedure, lyder det fra Tænks seniorjurist Tina Dhanda Kalsi.

- Vi synes ikke, der har været tvivl om, at man har krav til et fabriksnyt produkt, hvis det er det, man har købt. Derfor er det selvfølgelig fint, at det nu er slået fast.

- Så håber vi, Apple vil rette ind efter den her afgørelse, siger hun.

David Lysgaard og Apple endte i retten, da Apple ville bytte hans defekte iPhone ud med en såkaldt "refurbished" udgave, hvor dele af den var genbrugt. Det ville Lysgaard ikke acceptere.

Apple argumenterede for, at det var bedre for miljøet at genbruge dele fra defekte eller beskadigede iPhones til at "genproducere" iPhones og iPads.

Men retten har nu slået fast, at David Lysgaard havde ret til at få sine penge tilbage eller få et helt nyt produkt.

Dommen vil gøre livet nemmere for Apple-kunder, der har stået eller står i samme situation som David Lysgaard, understreger Forbrugerrådet Tænks seniorjurist.

- Hvis man som forbruger har haft en reklamation over en fabriksny telefon og er i tvivl om, hvorvidt man har fået ombyttet det til et "refurbished" produkt, skulle man måske undersøge det nærmere og måske reklamere til Apple, siger Tina Dhanda Kalsi.

Apple skal give David Lysgaard pengene tilbage for iPhonen og betale ham 50.000 kroner i sagsomkostninger.

/ritzau/