Selv om 816.000 bøder alene i år lyder af mange, er danskerne blandt de bedste i Europa til at tjekke ud med rejsekortet, understreger driftsdirektør.

Det står slet ikke så skidt til med at huske at tjekke ud med rejsekortet i tog, busser og metro. I hvert fald ikke hvis man spørger driftsdirektøren hos Rejsekortet, Benny Pedersen.

Godt nok har 816.000 rejsende fået en bøde på 50 kroner for ikke at være stoppet ved en af udtjekningsautomaterne, men det er ikke mange, når man ser på det samlede antal af danskere, som rejser på rejsekortet, forklarer han:

»Vi har på nuværende tidspunkt over en million rejser per uge, og ud af alle de her rejser bliver 98-99 procent af dem tjekket korrekt ud,« fastslår Benny Pedersen.

Antallet af bøder ligner ifølge driftsdirektøren meget det, som også findes i andre europæiske lande med lignende rejsekortsformer.

Det faktum, at 816.000 indtil videre i år har glemt at tjekke ud med kortet, skyldes ikke manglende information om udtjekning til kunderne, mener Benny Pedersen.

»Den høje procentdel af veludtjekkede rejser viser, at vi er ude med god information til folk om at huske at tjekke ud,« siger han.

For hver gang man som rejsekortskunde glemmer at tjekke ud, får man en bøde på 50 kroner. Det betyder, at det rent faktisk kan betale sig ikke at tjekke ud på eksempelvis en rejse fra København til Aarhus, da en sådan billet normalt koster langt mere end 50 kroner. Men fidusen varer ikke ved, for glemmer man at tjekke ud tre gange, spærres kortet. Og så er det lige meget hvilken strækning, man har rejst.

Driftsdirektøren afviser, at bødereglen og konsekvensen med spærring af kortet er urimelig over for de personer, som ikke bevidst vil snyde, men simpelthen bare glemmer at tjekke ud.

»Vi går ind og laver en individuel vurdering hver gang for at se, om det virker som noget systematisk, at personen ikke tjekker ud, eller det simpelthen er en forglemmelse. Vi går per automatik ikke bare ind og spærrer folks kort,« forklarer han og uddyber:

»Hver dag får vi et udtræk med de kort, der ikke er blevet tjekket ud, og så kontakter vi kunderne. Det er ikke sådan, at vi sidder og overvåger alle folks rejser.«