Ny skandale: Region brugte Waterfront til negativ million-kampagne

Waterfront-sagen ruller igen.

Region Syddanmark har betalt PR-bureauet Waterfront over en million kroner for at modarbejde en fast forbindelse over Kattegat og samtidig brudt reglerne for udbud.

21Søndag erfarer, at Region Syddanmark i foråret 2011 underskrev en kontrakt med Waterfront Communication, hvor det handlede om, at »få stemningen for Kattegatbroen til at vige til fordel for infrastrukturinvesteringer i hele Danmark«.

Sådan det hedder i et oplæg til samarbejdet mellem partnerne, som 21Søndag har fået aktindsigt i.

Og da Region Syddanmark har brugt pengene uden at undersøge, om andre PR-bureauer kunne løse opgaven bedre og billigere, er det i strid med reglerne ifølge Michael Steinicke, der er professor og institutleder ved Juridisk Institut på Aarhus Universitet, som har haft 21Søndags dokumentation til gennemsyn.

Regionsdirektør Mikkel Hemmingsen forklarer ifølge DR Nyheder, at Kattegatforbindelsen anses for en reel trussel mod Syddanmark, der frygter at blive forbigået med infrastrukturinvesteringer, hvis Folketinget vælger en fast forbindelse mellem Kalundborg og Aarhus, der vurderes at ville koste omkring 100 milliarder kroner.

Direktør i Region Syddanmark Mikkel Hemmingsen erkender, at regionen har overtrådt reglerne.

Læs også: