Ny skandale: Region brugte Waterfront til negativ million-kampagne

Waterfront-sagen ruller igen.

Region Syddanmark har betalt PR-bureauet Waterfront over en million kroner for at modarbejde en fast forbindelse over Kattegat og samtidig brudt reglerne for udbud.

21Søndag erfarer, at Region Syddanmark i foråret 2011 underskrev en kontrakt med Waterfront Communication, hvor det handlede om, at »få stemningen for Kattegatbroen til at vige til fordel for infrastrukturinvesteringer i hele Danmark«.

Sådan det hedder i et oplæg til samarbejdet mellem partnerne, som 21Søndag har fået aktindsigt i.

Og da Region Syddanmark har brugt pengene uden at undersøge, om andre PR-bureauer kunne løse opgaven bedre og billigere, er det i strid med reglerne ifølge Michael Steinicke, der er professor og institutleder ved Juridisk Institut på Aarhus Universitet, som har haft 21Søndags dokumentation til gennemsyn.

Regionsdirektør Mikkel Hemmingsen forklarer ifølge DR Nyheder, at Kattegatforbindelsen anses for en reel trussel mod Syddanmark, der frygter at blive forbigået med infrastrukturinvesteringer, hvis Folketinget vælger en fast forbindelse mellem Kalundborg og Aarhus, der vurderes at ville koste omkring 100 milliarder kroner.

Direktør i Region Syddanmark Mikkel Hemmingsen erkender, at regionen har overtrådt reglerne.

Læs også:

Lige nu på BT PLUS

Mode og skønhed
Effektivt 14 dages video trænings- program

Effektivt 14 dages video trænings- program

07/08
Mode og skønhed
Kom i form på hjul - på 8 uger

Kom i form på hjul - på 8 uger

29/04
Mode og skønhed
2,5 pct: Historisk lån på gaden

2,5 pct: Historisk lån på gaden

26/08
Mode og skønhed
Slankehit: Få hurtige resultater med simple fastekure

Slankehit: Få hurtige resultater med simple fastekure

15/08