Et flertal i Københavns Borgerrepræsentation ønsker skrappere miljøkrav i hovedstaden. 35 gadestrækninger overstiger grænseværdien for kvælstof i luften.

Københavnerne og byens gæster udsættes for en alt for høj dosis sundhedsskadelige stoffer fra vejtrafikken på trods af, at luftkvaliteten i landets hovedstad ellers er blevet klart forbedret igennem de seneste år.

Ifølge en opgørelse fra Miljøstyrelsen vil EU's grænseværdi for kvælstofoxid i luften i år blive overskredet på 35 københavnske vejstrækninger, og omkring 90 procent af forureningen anses for at være trafikrelateret. Det skriver Berlingske Tidende.

Mens københavnerluftens indhold af bly, kulilte, svovldioxid og partikler i dag ligger under grænseværdierne, har den såkaldte miljøzone, som blandt andet stiller krav om partikelfiltre på ældre, tunge køretøjer, kun reduceret indholdet af kvælstofoxid med ni procent.

Og luftforureningen, som kan forårsage lungesygdomme og medvirke til kræft, er for tredje år i træk kåret som hovedstadens største miljøproblem. Det angiver fire ud af fem adspurgte københavnere i en ny undersøgelse, som Catinét har lavet for Københavns Kommune.

- Vi vil gerne have så ren og sund luft som muligt, men problemet er, at regeringen ikke vil give os lov til at bruge de værktøjer, der skal til. Vi kan ikke få lov at indføre trængselsafgifter, stille miljøkrav til skibstrafikken eller skærpe kravene til miljøzonen og forlange, at alle personbiler skal køre med partikelfilter som i Berlin, siger Københavns teknik- og miljøborgmester, Bo Asmus Kjeldgaard (SF). Han der bakkes op af et flertal i Borgerrepræsentationen.

/ritzau/