DSB har selv sat gang i en undersøgelse af den mulige pacificering af en kritisk journalist. Undersøgelsen har ingen tidsramme, men skal afdække så meget »som muligt«. Politikere kræver ny undersøgelse igangsat af regeringen.

Hvad er op og ned i sagen om freelancejournalisten Lars Abild, der ifølge en intern mail fra PR-bureauet Waterfront blev hyret af bureauet, så han ikke havde tid til at skrive kritisk om DSB?

Det har DSB, der selv samarbejdede med Waterfront, udpeget advokatfirmaet Bruun & Hjejle til at finde ud af, og undersøgelsen »vil give os fuld klarhed« over forløbet, siger DSBs administrerende direktør, Jesper Lok. Rammerne for undersøgelsen er dog ikke synderligt detaljerede.

- Prisen på undersøgelsen er ikke fastlagt i skrivende stund, og sigtet med undersøgelsen er, at den skal være afsluttet hurtigst muligt og være så grundig og tilbundsgående som muligt, skriver DSB i en mail til Berlingske Nyhedsbureau.

DR kunne søndag fortælle, at den statslige virksomhed har pacificeret en kritisk freelancejournalist ved i 2009 at betale Waterfront for at ansætte ham til at lave andet end at skrive om DSB. Lars Abild fik i mere end et års tid 30-35.000 kroner om måneden af Waterfront.

Men det faktum, at DSB selv sætter gang i en undersøgelse, der skal afdække alle aspekter i sagen - inklusive hvor meget den tidligere og nuværende ledelse i DSB vidste - møder hovedrysten på Christiansborg.

Trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) kalder DSBs metoder for »langt ude på overdrevet« og mener, at transportminister Henrik Dam Kristensen (S) bør iværksætte en uvildig undersøgelse af sagen - frem for den eksterne undersøgelse, som DSBs direktør selv har sat i gang.

- Jeg forventer, at transportministeren iværksætter en advokatundersøgelse, der kan gennemføres i løbet af en måneds tid, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Samme melding kommer fra Liberal Alliance, men transportministeren vil endnu ikke sætte gang i andre undersøgelser end den, som DSB har bestilt.

- Jeg er optaget af, at vi får netop en ordentlig uvildig undersøgelse, som alle kan være trygge ved. Og så må vi i de kommende dage se, om det skal være den ene eller den anden type undersøgelse, siger Henrik Dam Kristensen til Berlingske Nyhedsbureau.

Sagen beskrives som meget alvorlig for DSB og kan ifølge Sten Bønsing, der er ekspert i forvaltningsret og lektor på Juridisk Institut ved Aalborg Universitet, få både retlige og personalemæssige konsekvenser.

- Det er ulovligt. Det strider mod det, der hedder magtfordrejningslære, som er et retspraksisbaseret regelsæt, siger Sten Bønsing.

Waterfront-direktør Lars Poulsen afviser beskyldningerne og skriver i en mail til flere medlemmer af Folketingets Transportudvalg følgende:

- Dette er ikke korrekt. Journalist Lars Abild har været tilknyttet Waterfront som freelancejournalist grundet hans faglige viden og kompetence inden for en række områder herunder finans, miljø og transport. Der ligger ingen - og jeg understreger ingen - begrænsninger eller klausuler, der på nogen måde kunne forhindre eller begrænse Lars Abilds journalistiske udfoldelser i den periode, hvor han har løst opgaver for Waterfront.

Samarbejdet mellem DSB og Waterfront er indstillet, mens undersøgelsen pågår.