Det kniber med at få tv-stationen TV2 til at give overskud. Alene i år mister TV2 300 millioner i annonceindtægter. Stationen er klar med ny strategi.

TV2 vil til at tjene penge, og et af midlerne skal være abonnementsbetaling allerede fra 2011.

Tidligere har der ellers fra politisk side været åbnet for, at stationen kan tage penge for programmerne allerede fra 2012, men det skal gå hurtigere.

Det er en af anbefalingerne i en ny strategi for TV2, som bestyrelsesformand Lars Liebst og adm. direktør Merete Eldrup netop har præsenteret.

Den nye strategi skal blandt andet inspirere politikerne forud for forhandlingerne om et nyt medieforlig.

Stationen vil ikke længere kun fokusere på spareplaner, nu skal der også satses offensivt. Alene i år vil TV2 nemlig tabe 300 millioner på annonceindtægter, så der er brug for handling, lyder det fra Lars Liebst.

- Det er blevet vanskeligere at være reklamefinansieret tv-station, siger han.

TV2 vil også have større frihed i forhold til reglerne for reklamer. Stationen vil kunne bruge produkt placering, hvor annoncører betaler for, at bestemte produkter er placeret i film eller serie. Samtidig vil TV2 kunne lave flere reklamepauser. Det er tidligere blevet afvist fra politisk hold.

- Men vi bliver alle sammen klogere, siger Lars Liebst.

/ritzau/