77-årige Svend Broberg måtte vente 79 minutter, før han kunne komme til at tale med en læge, da han juleaftensdag fik et ildebefindende og ringede til akuttelefonen i Region Hovedstaden. Det skriver Politiken.

Akuttelefonen 1813 erstattede for et år siden lægevagten og er siden blevet udskældt for lange ventetider.

Hos de ansvarlige for 1813 bekræfter vicedirektør Birgitte Rav Degenkolv fra Den Præhospitale Virksomhed i Region Hovedstaden, at borgerne måtte vente længe i røret juleaften og 1. juledag.

Hun understreger, at den lange ventetid ikke er tilfredsstillende, og at der bliver arbejdet på at få den bragt ned.

»Vi vil fortsætte det arbejde, vi allerede er i gang med: Rekruttering, fastholdelse og udvikling af vores systemer, som gør, at vi kan få en mere fleksibel opgaveløsning. Svaret er jo, at vi skal have rekrutteret nogle flere medarbejdere,« siger hun til Politiken.

BNB