KØB PLUS!

Team Novo har ikke travlt med Touren

Team Novo Nordisk venter gerne ni år eller mere med at få sit cykelhold med i Tour de France

Dansk cykelsport har fået en ny, stærk mand med efternavnet Riis. Han hedder Jakob Riis og er som senior vice president for den globale marketing for Novo Nordisk manden, der har snor i det dansk-sponsorerede cykelhold Team Novo Nordisk.

Sammen med Mærsk er Novo Nordisk en af de få virksomheder, man som dansker kan nævne i udlandet og få genkendelse til gengæld. Medicinal-giganten med base i Bagsværd har økonomiske muskler nok til at bakke sine ord op med handlinger. Novo Nordisk kunne, med en svulmende pengetank i ryggen, formentlig købe sig til et Tour-vindende cykelhold, hvis de ville.

Men det er slet ikke det, de er ude på, fortæller Jakob Riis. Tvært imod. Topchefen tager imod i Søborg, hvor blandt andet koncernens marketingafdeling har hjemme i den slags eksklusivt kontorbyggeri, man som dansk avisjournalist kun oplever i tv-serier. Med italiensk cappuccino-maskine i thekøkkenet og det hele.

- Det er ikke selve omtalen, vi er ude efter. Det er holdets budskaber, vi gerne vil have ud. Mere end det er omtalen af Novo Nordisk, begrunder han det nye sponsorat, der blev offentliggjort i begyndelsen af december.

Budskabet er, fortæller han, to-delt. Dels vil de fortælle alverdens diabetikere, at man sagtens kan dyrke elitesport med sukkersyge. Dels er det lægerne, der skal have ind med skeer, at de ikke må tøve med at ordinere motion til deres patienter med sukkersyge.

Det var Jakob Riis, der traf beslutningen om at købe et cykelhold. Holdets grundlægger, Phil Southerland, havde længe presset på for at få et møde i stand. Det lykkedes over en frokost ved en diabeteskongres i juni.

- Jeg gik meget tøvende ind til det. Under researchen blev jeg lidt nysgerrig. Så jeg tænkte, at jeg ville høre, hvad han havde at sige, og så stoppede det nok der. Men så var det spændende og fascinerende. Det var svært for mig at finde grundene til, hvorfor vi ikke skulle gå med i det. Dem kunne jeg ikke finde. Det gjorde han umanérligt svært, siger Jakob Riis.

Det endte med, Novo Nordisk købte hovedsponsoratet af Pro Continental-holdet ’Team Type 1’, der har eksisteret siden 2004 med amerikanske Phil Southerland i spidsen.

Holdet viste sine nye blå-hvide trøjer frem på en træningslejr i Alicante, Spanien, der løb til 18. december. Jakob Riis er med i bestyrelsen for holdets moderselskab. ’For at have det rette element af kontrol over økonomi og dispositioner’, som han siger.

Det var et krav fra Novo Nordisk, at cykelholdet alene skulle bestå af diabetikere.

- Vi var interesserede, men vi havde et par fundamentale ændringer. En af dem var, at det skulle være et hold, der udelukkende bestod af diabetikere og ikke et blandet hold, fortæller Jakob Riis, der samtidig erkender, at det krav får holdets målsætning om deltagelse i Tour de France til at rykke langt ud i fremtiden.

- Det bliver måske først i hundredåret for insulinets opdagelse, som er i 2021, at vi når dertil. Hele holdet skal nulstilles, og vi skal bygge det op over tid. Når det er sagt, så haster det heller ikke for Novo at få de blå-hvide trøjer med i Tour de France. Et etapeløb, der rituelt har været scenen for den ene dopingafsløring efter den anden.

- Når vi siger Tour de France, er det en slags drøm for os. Men det er samtidig en af de mest belastede sportsbegivenheder, så det er ikke fordi, vi har enormt travlt med at blande os i det selskab. Slet ikke ved indkøb af otte ryttere, der kunne give os de point, der skulle til. Den mekanisme er ikke attraktiv af flere grunde. Vi ville ødelægge selve holdets ide, hvis vi købte os til det.

Jakob Riis er klar over, at han og Novo Nordisk kan sætte meget over styr ved at blive hovedsponsor i en sport, hvor hollandske Rabobank for nylig måtte trække sig på grund af endnu en doping-lavine.

- Vi var fuldstændig klar over, at vi nu går ind i en sport, hvor det første folk tænker, er doping.

- Men vi synes stadig, at vi er her med et meget specielt projekt. Kan vi tilføre sporten en god historie og identitet, som handler om noget andet end snyd, så er det en sejr. Alene det, at de ryttere er professionelle nu, er en sejr. Kører de med, er det smukt. Havner de i top-10, er det fantastisk. Og hvis de så vinder, så bliver vi ellevilde. Men vi er her ikke for at købe en masse sejre. Det danske publikum kan, hvis alt går efter planen, opleve Team Novo Nordisk ved Post Danmark Rundt til august næste år.

Om Team Novo Nordisk

Består pt. af 17 professionelle ryttere. Sponsoraftalen er tre-årig:
- Vi vil ikke sige, hvor meget det koster. Men der er meget udstyr og logistik forbundet med at flytte et cykelhold rundt i verden. Det gør sponsoratet til et stort commitment fra vores side, siger Jakob Riis.

Novo Nordisk blander sig uden om den medicinske behandling af rytterne:
- Det kører holdet selv, de har nogle amerikanske læger, de arbejder med. Vi vil gerne være med til at kommunikere noget af den viden fra holdet ud i verden, men vi vil ikke blande os i behandlingen. Det holder vi os på armslængde af. De skal have lov til at vælge frit.

Der er pt. ikke udsigt til at få nogen dansk rytter på holdet:
- Men der bliver vi nødt til at sige, at det er ikke det primære. Vi kan ikke afvige fra målsætningen, som er at inspirere globalt. Lige nu har vi 10 nationaliteter, og det synes jeg er spændende. Som dansk virksomhed med 99,5 pct. af omsætningen i udlandet har vi ikke valgt at sponsorere noget dansk, bare fordi vi er et dansk firma. Vi opererer globalt.

Læs også: